Take a fresh look at your lifestyle.

استارت آپ (Startup) چیست؟

تعاریف زیادی راجع به استارت آپ موجود است؛ یکی از بهترین تعریف های استارت آپ که تاکنون ارائه شده، توسط Eric Ries، بنیانگذار متد کارآفرینی Lean ارائه شده است؛ «استارت آپ، نهادی انسانی است که به منظور خلق محصول، خدمت یا ارزشی نو ایجاد شده است.»

در ادامه به نقل از modir.tv برخی موضوعات مرتبط با استارت آپ را مرور می کنیم.

استارت آپ چه تفاوتی با سرمایه گذاری های دیگر دارد؟

– معمولا مبنای شروع کار استارت آپ ها یک ایده خلاقانه و نوآورانه است، به دلیل همین خلاقیت، استارت آپ ها گاه رقیب ندارند، بنابراین بیشتر از رقابت کردن، باید تمرکز اصلی شان روی آگاهی رسانی از ایده شان و اجرای کم نقص آن باشد.
– معمولا بنیانگذاران آن مشکل مالی دارند و سرمایه اولیه شان را با وام، قرض یا پس اندازی اندک شروع می کنند.

استارت آپ ویکند (Startup Weekend) چیست؟

رویدادی است که در ۲۰۰ شهر مختلف دنیا و در سه روز انتهایی هفته برگزار می شود.

روز اول: شرکت کنندگان ایده های شان را می دهند و صاحبان ایده شروع به یارکشی می کنند و تیم لازم برای شروع کار را می سازند.

روز دوم: امکاناتی را در اختیار تیم ها قرار می دهند و کار شروع می شود.

در این بین افرادی که در زمینه های مختلف (راه اندازی استارت آپ، برنامه نویسی، سئو، طراحی وب سایت و…) مهارت و تجربه دارند به کمک تیم ها می آیند.

روز سوم: تیم ها تلاش خود را می کنند تا نمونه ابتدایی محصول یا خدمات شان را تحویل دهند.

داورها سه تیم برتر را انتخاب می کنند و استارت آپ ویکند تمام می شود.

نکته مهم این است که در اصل کسانی برنده اصلی این رویداد می شوند که بعد از تمام شدن این سه روز، دور هم جمع شده و تا آخر کار، متعهدانه ایده شان را به نحوی مدیریت شده به مرحله اجرا درآورند.

استارت آپ ها چگونه ارزش گذاری می شوند؟

قبل از اینکه بخواهید در یک استارت آپ سرمایه گذاری کنید، سعی کنید در این چهار مرحله به نوعی استارت آپ مدنظرتان را ارزش گذاری کنید تا دست تان برای تصمیم گیری بازتر باشد.

۱- بررسی هزینه های اولیه: هزینه بازسازی این نوع از شرکت ها را می توان از طریق تخمین خرج هایی که برای آزمایشات، تولید، تحقیقات بازاریابی یا جذب نیرو های لازم، انجام گرفته شده حدس زد. (البته این تنها بحث مالی را شامل می شود و ارزش و پتانسیل کاری را نمی توان این گونه دسته بندی کرد)

۲- شناخت رقبا: برای گسترش و پیشرفت چنین شرکت هایی، دقت کنید که رقیب های شرکت چه کسانی هستند.

همانطور که گفتیم، ذات استارت آپ، تنها بودن او در عرصه رقابت است، هرچند گاهی ممکن است کیفیت کار، باعث خاص بودن شرکت شود، اما در هر صورت داشتن رقیب، حتی برای استارت آپ ها ممکن است و گاهی رقیب آنها کسی است که همان نیاز را با محصولی دیگر پاسخ می دهد (برای مثال مایع تمیزکننده، بخارشوی و ارسال نظافتچی، هر سه باعث رفع نیاز تمیزی خانه می شوند و ارائه دهندگان این محصولات را به رقابت می اندازد).

۳- آینده استارت آپ مدنظر: بازگشت مالی سرمایه را همواره با آینده مالی شرکت استارت آپ بررسی می کنند. این موضوع به شدت نیازمند دید اقتصادی قوی و شم بازاریابی است.

۴- فرصت های پیش روی استارت آپ: فرصت و زمینه پیشرفت بیشتر، مهم ترین بحث در این شرکت هاست. سراغ شرکتی بروید که هدفمند است، می داند قرار است چطور و چگونه در آینده رفتار و پیشرفت کند. ایده تنها و خالی، ارزشی ندارد، مهم بهره برداری از آن است.

قبل از ایده به فکر مدیریت باشید

همانطور که گفتیم، استارت آپ ها از یک ایده شروع می شوند و زمانی که ایده و طرح اولیه شان تکمیل شد و تیم خودشان را تشکیل دادند، به دنبال سرمایه گذار می گردند.

به خاطر نوپا بودن استارت آپ و عدم سوددهی مناسب، گاهی سرمایه گذاری کردن بر آنها، بسیار ریسکی می شود.

به خاطر ریسک و احتمال بالای شکست شرکت های استارت آپی، بهتر است شرکت های سرمایه گذاری، علاوه بر ایده، تمرکز ویژه ای بر مدیریت فعالیت ها داشته باشند.

بودجه ای را سرمایه گذاری نکنید که اگر شکست خوردید، کل شرکت تان از بین برود.

به طور موازی نیز یک روش درآمدزایی داشته باشید تا اگر شرکت نوپای شما شکست خورد، بتوانید به راه تان ادامه دهید.

توصیه می کنیم ابتدا به این ۲۰ پرسش کوتاه برای شروع کسب و کار پاسخ دهید تا خودتان را ارزیابی کنید و ببینید که آیا آمادگی شروع یک کسب و کار را دارید یا خیر.

شما چه ایده ای برای راه اندازی یک استارت آپ دارید؟ در کدام مرحله به مشکل خورده اید؟ نمی توانید سرمایه گذار پیدا کنید؟ نمی توانید تیمی منسجم داشته باشید؟

نظرات بسته شده است.