Take a fresh look at your lifestyle.

رپورتاژ آگهی چیست و چه کاربردی دارد

رپورتاژ آگهی (Advertorial) مطلبی است که ظاهری شبیه سایر مقالات و مطالب دارد اما در واقع با سفارش قبلی و با هدف تبلیغ برای یک شرکت یا سازمان تجاری تهیه شده است.

به گزارش پارک بازاریابی ایران، در جراید، سایت های خبری و مجلات از چنین شیوه ای برای تبلیغات استفاده می شود. گزارش ها و خبرهای تبلیغی برخی شرکت ها و سازمان ها در قالب اخبار و گزارش در برخی روزنامه ها و جراید منتشر می شود. این مطالب باید از سوی سردبیر از طریق عناوین یا علامت های خاص از مطالبی که توسط تحریریه تدوین می شوند جدا شده تا به اعتماد مخاطبان خدشه ای وارد نشود.

رپورتاژ آگهی در پی وجود حجم انبوه تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم شرکت های مختلف در رسانه های متعدد به وجود آمد. رپورتاژ آگهی های حرفه ای توسط کارشناسان بازاریابی تدوین می شود. علت به کارگیری کارشناسان بازاریابی جهت تدوین این نوع آگهی ها، آشنایی و آگاهی این افراد نسبت به محصولات و خدمات شرکت ها و همچنین شناخت کافی نسبت به امور روان شناسی مخاطبان است. رپورتاژ یک روش فوق العاده مؤثر برای معرفی محصولات و خدمات شرکت است.

در سال های اخیر مدیران شرکت ها با کسب آگاهی از فواید این نوع آگهی ها، اقدام به پرداخت هزینه های بسیار در قالب بودجه تبلیغاتی پرداخت می کنند. این موضوع تا جایی توسعه یافته است که سازمان صدا و سیما با راه اندازی برنامه هایی همانند «طلایه داران صنعت» و همچنین اختصاص بخشی از برنامه های پرمخاطب مانند «پایش» جایگاه رپورتاژ آگهی را در میان برنامه های تلویزیونی ایجاد کرده اند.

رپورتاژ آگهی همانطور که در فوق گفته شد توسط واحد بازاریابی سازمان ها تدوین و پس از آن توسط پرسنل واحد روابط عمومی جهت اکران می  شود. رپورتاژ آگهی های تجاری در راستای معرفی محصولات جدید و به منظور افزایش آگاهی مخاطبان در مورد فواید یک محصول کاربرد بسیار زیادی دارد.

یک مثال ساده از کاربرد رپورتاژ آگهی

به عنوان مثال در بازاری همه شرکت های تولید کننده شوینده های خانگی محصولات شیمیایی تولید می کنند. اگر شرکتی که اقدام به تولید شوینده های گیاهی کرده است، از این نوع آگهی استفاده کند و مزایای این نوع شوینده ها را در قالب مقالات برجسته کند، بازخورد مثبتی خواهد داشت. یا شرکتی که در زمینه تولید قطعات جلوبندی فعال است و در یک جریده در مورد معایب احتمالی یک سیبک خودروی غیراستاندارد و عوارض آن مطالبی را جهت ارتقای آگاهی مصرف کنندگان می نویسد و سپس مزایای تولید سیبک استاندارد را به مخاطب منتقل می کند، در نهایت در مقابل آن تصویر محصولات و برند خود را به نمایش می گذارد، از رپورتاژ آگهی استفاده کرده است.

مشاوران پارک بازاریابی ایران در شرکت هایی که دارای محصولات متمایز از بازار هستند از رپورتاژ آگهی در قالب کمپین تبلیغاتی بسیار استفاده می کنند. هزینه های رپورتاژ آگهی از صرف هزینه های مستقیم به صرفه تر بوده و اثربخشی بیشتری نیز در پی دارد.

نظرات بسته شده است.