Take a fresh look at your lifestyle.

چگونه در استارت آپ، از روابط عمومی استفاده کنیم؟

روابط عمومی می تواند مانند یک طناب بلند و محکم برای یک استارت آپ باشد؛ طنابی که کل استارت آپ را از چاه تلاش کردن های بی انتها برای جذب مشتری بالا می کشد و نجات می دهد.

به گزارشmodir.tv ، اگر استارت آپ دارید، مهم ترین کاری که شما در هر فعالیت روابط عمومی می کنید، جذب اعتماد مخاطب است. اما چطور می توانیم این اعتماد را جذب کنیم، آن هم بدون اینکه اسم و رسم و تاریخچه ای طولانی داشته باشیم؟

تیتر خبرگزاری ها شوید

نگران نباشید؛ برای این موضوع هم راه حلی وجود دارد. می توانید با استفاده از حضور در خبرگزاری ها و نام بردن از استارت آپ تان در آن شبکه، آن مقبولیت و اعتمادی را که نیاز دارید، تا حد زیادی به دست آورید.

بالاخره فعالیت در خبرگزاری ها و انتشار رپورتاژ، یکی از مرسوم ترین فعالیت های روابط عمومی ا ست و بسته به بودجه ای که دارید می توانید در خبرگزاری های مختلف رپورتاژ بروید. اما لزوما قرار نیست که در تیتر صفحه اول خبرگزاری فارس باشید! تعدادی رسانه مرتبط (وب سایت، نشریه، روزنامه و…) را که بودجه سنگینی را لازم نداشته باشند انتخاب و در آنها فعالیت خبری کنید.

خبرگزاری ها، فرش قرمز پهن نکرده اند!

هزاران شرکت و صاحب کسب و کار مانند شما هستند که درخواست دارند درمورد کسب و کارشان، در خبرگزاری ها صحبت بشود. اگر قرار باشد شما هم مانند دیگران خبر بنویسید و در مورد خودتان توضیح بدهید، فقط بودجه تان را هدر داده اید.

معرفی صحیح استارت آپ تان

برای هیچ کس جذاب نیست که استارت آپ تان را با چه بودجه ای شروع کرده اید و چه کالایی (یا خدماتی) را ارائه می دهید، بلکه باید در این باره بگویید که:

– اهداف بلند مدت و بزرگ شرکت خود را بگویید.

– چطور قرار است کسب و کارتان به مردم کمک کند؟

– تجارت شما درآینده چگونه پیش خواهد رفت؟

خبرنگار، انسان است نه ماشین چاپ

نخستین مرحله در ارتباط با خبرنگاران این است که بدانید آنها هم مانند شما انسان هستند. حرف های شان را بشنوید، به آنها نشان دهید که پیگیر نوشته های شان هستید و مطالب شان را می خوانید.

اگر با آنها مانند یک ماشین چاپ یا تولید محتوا رفتار شود، کاملا طبیعی ا ست که از شما دلخور شده و حاضر نمی شوند کاری را برای تان انجام دهند.

پیگیری کنید و ببینید که روزنامه نگارها و خبرنگارهایی که مدنظر دارید:

– چه نوع مخاطبانی دارند؟

– مخاطبان شان چه چیزی را دوست دارند؟

– خبرنگار شما چه مفاهیمی را بهتر بیان می کند؟

– حوزه مورد علاقه خودش چیست؟

– و…

و با توجه به این اطلاعات از آنها درخواست کنید که استارت آپ تان را در خبرگزاری ها و روزنامه های شان معرفی کنند.

روزنامه نگار خوش بیان هم آرزوست

گاهی پیش می آید که یک روزنامه نگار یا نویسنده یا خبرنگار، اطلاعات کافی در یک زمینه ندارد و صرفا کلماتی کلی و بی معنی را پشت سر هم می نویسد. این اتفاق فاجعه ا ست و تمام هزینه و تلاش شما را برای تهیه رپورتاژ نابود می کند.

خبرنگاری را انتخاب کنید که در حوزه مورد فعالیت شما و عرصه های اقتصادی علم کافی داشته باشد تا بتواند با کمک فن نویسندگی خود، مطالب شما را بهتر و زیباتر بیان و مخاطبان تازه برای شما جذب کند.

داستان داشته باشید

انسان ها همواره شنیدن داستان را به خواندن مطالب خشک و بی روح ترجیح می دهند. شما نباید پروپوزال کاری خود را در خبرگزاری ها چاپ کنید. نیازی نیست در مورد اجزای داخلی شرکت خود توضیح دهید و نام و پیشه تک تک کارمندان را ذکر کنید.

فقط کافی ا ست یک داستان جذاب از ایده کار خود و روند تولید محصول و خاطرات کاری خود را بیان کنید. داستان ها و خاطراتی جذاب، خواندنی و الهام بخش که روحیه با انگیزه، پرتلاش و شکست ناپذیرتان را به توصیف می کشد.

استیو جابز، محبوب اخراجی ها!

مطمئنا تا همین الان هم شما داستان های موفقیت و شکست کسب و کارها و استارت آپ های مختلف را خوانده اید. اما فقط تعداد کمی از آنها را در ذهن تان مانده است؛ آنهایی که داستان شان جذابیت و هیجان زیادی دارند.

به طور مثال برای یک دانشجوی اخراجی هیچ داستانی جذاب تر از زندگی استیو جابز نیست و این به دلیل اخراج او از دانشگاه نیست و داستان شیرین و جذابی  است که از زندگی استیو جابز پخش شده است.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.