Take a fresh look at your lifestyle.

اهداف، انواع و عوامل مؤثر بر بسته بندی

صنعت بسته بندی (PACKAGING) از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، به گونه ای که بسته بندی ها در یک کالا ابزاری برای معرفی آن کالاست و به عنوان یک رسانه عمل می کند.

به گزارش پارک بازاریابی ایران، تمامی محصولات تولید شده به بسته بندی های خاص خود نیاز دارند که علاوه بر نگهداری، مشخصات آن نیز در آن درج شده باشد و از همه مهم تر بتواند مشتریان را جذب کند.

اهداف بسته بندی ها در کالاهای مختلف

۱- حفظ و نگهداری کالا

با توجه به میزان اهمیت یا آسیب پذیر بودن کالا، بسته بندی متناسب با آن طراحی می شود، به عنوان مثال پکیج یک کالای شکستنی یا مواد دارویی حساس تر بوده و باید از درجه محافظت بالاتری نسبت به برخی کالاهای غیر حساس مانند بسته بندی کردن تعدادی خودکار، دفترچه و کالاهایی از این دست باشد.

۲- اطلاع رسانی و معرفی کالا

منظور از اطلاع رسانی در بسته بندی کالا آن دسته از اطلاعاتی است که روی بسته بندی درج می شود، اطلاعاتی شامل نحوه نگهداری مناسب کالا، مشخصات کالا، طرز استفاده، ترکیبات و موارد و اطلاعات اینچنینی.

۳- بازاریابی و تجارت

بسته بندی هر کالایی به عنوان یکی از اهرم های مهم در بازاریابی و ترغیب مشتریان است. بسته بندی کالا یک اهرم ارتباطی بین تولیدکنندگان و مشتریان است که به شکل ظاهری قابل مشاهده است.

۴-  امنیت کالا

امنیت پکیج کالا جهت جابه جایی و حمل و نقل آن بسیار مهم است. برخی بسته بندی ها هم به لحاظ امنیتی بسیار مقاوم و محافظ هستند و هم از نظر دسترسی غیر قانونی یا آسیب به کالا.

۵- راحت بودن از لحاظ ارتباط با مشتری و نقل و انتقال

بسته بندی ها باید به گونه ای طراحی شده باشند که به جز سهولت در ارائه و نشان دادن کالا، در پخش و انبار کردن کالا نیز بتوانند سرعت و سهولت ایجاد کنند. پکیج نوعی عملکرد کسب و کار و بازاریابی است که براساس اصول علمی انجام می شود. در کالاهای خوراکی و غذایی به جز موارد امنیتی دیگر مانند محافظت بهداشتی از کالا پکیج باید بتواند مدت زمان نگهداری از کالا را افزایش دهد. اهمیت بسته بندی مناسب به حدی است که اگر طراحی بسته بندی نامناسب شکل بگیرد می تواند تمامی بودجه و هزینه صرف شده برای تولید کالا را از بین ببرد.

البته تولیدکنندگان باید مدنظر داشته باشند که سرمایه گذاری بیش از حد روی پکیج کالا نه تنها موجب افزایش فروش آنها نمی شود، بلکه ممکن است موجب کاهش تقاضا و فروش نیز باشد، زیرا هزینه بسته بندی می تواند موجب افزایش قیمت آن کالا شود درحالی که خود کالا از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد. از نظر ظاهر پکیج، رنگ پکیج نیز از مولفه هایی است که دقت در انتخاب رنگ مناسب می تواند میزان موفقیت و فروش کالا را بالا ببرد. به عنوان مثال رنگ آبی یا سفید برای مواد شوینده، رنگ قرمز برای چای و رنگ های متناسبی از این دست که با محصول همخوانی دارد، بهتر است مورد استفاده قرار بگیرد.

اشکال مختلف بسته بندی ها

بسته بندی نخستین: نخستین لایه از پکیج که به صورت بی واسطه با کالا در ارتباط است.

بسته بندی دومین:  لایه خارجی بعد از پکیج اولیه است.

بسته بندی سومین:  برای جابه جایی های طولانی و برون مرزی و انتقال در کشتی ها از آن استفاد می شود.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.