Take a fresh look at your lifestyle.

ترویج در بازاریابی چه تفاوتی با تبلیغات دارد؟

ترویج در بازاریابی PROMOTION را در بیشتر کسب و کار ها همان تبلیغات می دانند، این در حالی است که مقوله ترویج در بازاریابی امری است که هم می تواند رایگان و هم می تواند هزینه بر باشد.

به گزارش پارک بازاریابی ایران، مثلاً کارشناسان بازاریابی و فروش می توانند هنگام فروش از محصولی خاص طرفداری کنند اما تبلیغات رسانه های تبلیغاتی مورد نیاز و هزینه های خود را دارد.

البته شما به عنوان کارآفرین کسب و کاری تازه، تا زمانی که رشد و توسعه سازمانی در کسب و کار شما هنوز به خوبی ایجاد نشده، لازم است هر دو این امور را به یک نفر مشاور بازاریابی بسپارید.

تعریف ترویج در بازاریابی:

ترویج در بازاریابی مقوله ای است که بازاریابان هنگام فروش و بازاریابی، یک کالا یا خدمت را به مشتریان معرفی کرده و در مورد خصوصیات خوب آن کالا یا خدمت با استفاده از فنون یک بازاریاب حرفه ای صحبت می کنند و به قولی آن محصول یا خدمت را ترویج می دهند، البته آنها هنگام فروش باید از ابزاری مثل کاتالوگ یا بروشور مربوط به آن محصول یا خدمت نیز استفاده کنند و همه آنها را در اختیار مشتریان قرار دهند، همچنین بازاریابان می توانند برخی محصولات یا خدمات جشنواره های مناسبتی که با حضور ستارگان سینما یا ورزشکاران برگزار می شود یا جشنواره هایی را که برای حمایت از تیم های ورزشی یا افراد هنری برگزار می شود، جهت ترویج هر چه بیشتر کالا یا خدمت به مشتریان پیشنهاد کنند.

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد عناصری که ترویج در بازاریابی از آنها استفاده می کنند هم می تواند هزینه بر باشد و هم می تواند بدون هزینه و رایگان باشد، مثلاً اگر یک کمپین رسانه ای را با هدف ترویج در بازاریابی و انتشار پیام برگزار کنیم مطمئناً هزینه بر است، اما اگر یک کمپین شبکه های اجتماعی برگزار کنیم تنها هزینه آن استفاده از زمان یکی از کارکنان است و هزینه دیگری به همراه نخواهد داشت.

تبلیغات

در مقوله تبلیغات شما با اعمال کنترل و با هدف انتشار پیام خاصی از رسانه های تبلیغاتی چون تیزر، بیلبورد، تبلیغات مجله ای، تبلیغات رادیویی و غیر استفاده می کنید، که این کار هم مطمئناً بسیار هزینه بر خواهد بود. البته هدف اصلی از انجام تبلیغات رسانه ای و صرف هزینه های بالا برجسته تر شدن برند، پیام برند و رقابت با رقبا در بازارا هدف است.

شایان ذکر است که هنگام تبلیغات رسانه ای می توانید با ایجاد شلوغی در رسانه ها، تبلیغی پرمحتوا و در نتیجه پربیننده و با طرفدار بیشتر تهیه کنید که این خود یکی از عوامل موفقیت در ساخت رسانه های تبلیغات است.

هدف گیری گروهی خاص از مشتریان

تبلیغات به شما این امکان را می دهد تا گروه خاصی از مشتریان را هدف گیری کنید، شما می توانید با انتخاب یک رسانه با توجه به گروهی که بیننده آن رسانه هستند یا آن رسانه را می خوانند به تبلیغات و هدف گیری گروه خاصی از مشتریان بپردازید. کانون های تبلیغاتی که خدمات تبلیغاتی می دهند در خصوص کلیه رسانه هایی که در اختیار مشتریان خود قرار می دهند اطلاعات کافی نظیر گروه مخاطب رسانه، تیراژ مناسب رسانه، تعداد افراد بیننده رسانه، جنسیت افراد بیننده رسانه، سن افراد بیننده رسانه، وضعیت تاهل آنها و میزان تحصیلات آنها را دارند و شما با توجه به این اطلاعات می توانید برای ترویج در بازاریابی و تبلیغات مخاطبان خود را دسته بندی و پیش بینی کنید، البته پس از استفاده از هر رسانه تبلیغاتی باید در انتظار بازخورد های آن باشید تا بتوانید به خوبی از تبلیغات انجام شده نتیجه گیری کنید، بنابراین پیش از مشخص شدن نتایج بازخورد ها نمی توانید در خصوص موفقیت استفاده از رسانه تبلیغاتی تصمیم گیری کنید.

مسائل مالی و اقتصادی ترویج در بازاریابی

هر نوع هزینه ای را که با هدف ترویج در بازاریابی و تبلیغات انجام داده اید در سیستم مالی و مالیاتی به همان شکل جزء هزینه های بازاریابی ثبت کنید، زیرا تمامی مبالغ در خصوص بازاریابی هزینه شده است، البته ثبت هزینه های طراحی گرافیکی مثل طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور و… نیز جزو هزینه های بازاریابی به حساب می آیند.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.