Take a fresh look at your lifestyle.

مدیریت دانش چیست؟

دانش واقعی این است که بدانید چیزی نمی دانید. «سقراط»

درحالی که این نقل قول می تواند پاسخگوی عمیق ترین سوالات در زندگی شما باشد، به هنگام اجرای یک کسب وکار بسیار مفید است.

به گزارشibazaryabi ، فراتر از کامپیوترها، میزها و سایر دارایی های مشهود، ارزش یک کسب وکار با مجموعه دانش جمعی افرادی که در آنجا کار می کنند، سنجیده می شود.

در هر سازمانی، صرف نظر از اندازه آن، اطلاعات ایجاد، جمع آوری و به اشتراک گذاشته می شود. در نهایت این اطلاعات به یک کالا تبدیل می شود.

این اطلاعات به عنوان یک دارایی نامشهود محسوب می شوند، زیرا در مراحل یا فرآیندهای بعدی مورد استفاده قرار می گیرند.

مدیریت دانش چیست؟

مدیریت دانش مجموعه  فرآیندهایی است که به ایجاد، توزیع و استفاده از هوش وابسته است.

مدیریت دانش هنگام مواجهه با مقدار زیادی از داده ها و ارتباطات، برای تصمیم گیری و ساخت فرهنگ سازمانی قوی مهم و ضروری است.

دانش به خودی خود ارزش ندارد. در مدیریت دانش، دانش زمانی ارزشمند می شود که ارتباط برقرار شود. با این حال، تحقیقات نشان می دهند که ارتباطات برای بسیاری از سازمان ها یک چالش بزرگ است.

براساس تحقیقات انجام شده، حدود ۷۰درصد از کسب وکارهای کوچک و متوسط، برقراری ارتباطات صحیح را مشکل اصلی خود می دانند.

اگر شیوه ارتباطات در یک کسب وکار صحیح باشد، منجر به ۱۷ ساعت صرفه جویی در زمان و تقریبا ۵۳۰ هزار دلار صرفه جویی در هزینه می شود.

تحقیقات Inc نیز نشان داد که ناتوانی در به اشتراک گذاری در کسب  وکارها، سالانه میلیاردها دلار هزینه و ضرر ایجاد می کند.

چگونه می توانید از مدیریت در کسب و کار خود بهره بگیرید؟

نخستین چیزی که باید در نظر بگیرید، این است که دانش در سازمان شما چگونه جریان پیدا می کند؟

بدون توجه به اندازه یا بخش، دانش از طریق مسیرهای خاصی جریان پیدا می کند. این مسیرها کمک می کند منبع اطلاعات را بیابید و بهترین مسیر را برای رساندن اطلاعات به دیگر اعضای سازمان کشف کنید.

به عنوان مثال، اگر شما نرم افزاری دارید که پر از اطلاعات مفید سازمانی است، اما هیچ کسی از آن استفاده نمی کند، شاید نحوه ورود به سیستم سخت است، شاید مشکلاتی وجود دارد که باید آنها را کشف کرده و مسیر گسترش دانش را ساده تر سازید.

مدیریت دانش از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است

هیچ یک از سازمان های کوچک و بزرگ نیازهای مدیریت دانش یکسانی ندارند، چرا که آنها با مجموعه متمایزی از عوامل محیطی مواجه هستند که باعث می شود به مدیریت دانش متفاوتی نیاز داشته باشند. هر سازمانی به اطلاعات متفاوت و همچنین روش توزیع اطلاعات متفاوت براساس شرایط کسب وکار خود نیاز دارد.

به عنوان مثال، یک شرکت که دارای نمایندگی فروش است، دائما در حال فروش و خدمات دهی است.

با اینکه بسیاری از اعضای تیم در کنار یکدیگر کار می کنند، اما باز هم ارتباطات یکپارچه و ساده تری نیاز است.

به عنوان مثال فروشنده باید از تاکتیک هایی که بازاریابان استفاده می کنند، آگاه باشد، مدیر باید بداند که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است تا پشتیبانی های لازم را اعمال کند.

این اعمال مسلما به ساختار کسب وکارها بستگی دارد و باید دانش و نحوه توزیع آن به صورت کاملا واضح گفته شود.

مدیریت دانش با گذشت زمان بیشتر اهمیت پیدا می کند

با اینکه مدیریت دانش مدت هاست شناخته شده است، اما روز به روز به روند توسعه آن افزوده می شود زیرا کسب وکارها بیش از هر زمان دیگری به تأثیر چشمگیر مدیریت دانش پی برده اند.

از طرف دیگر، تعداد نیروی کار توزیع شده در حال افزایش است و این بدین معناست که سازمان ها بیش از هر زمان دیگری به فعال کردن تیم های خود و همکاری از مکان های جغرافیایی مختلف نیاز دارند و این تنها با مدیریت دانش امکان پذیر است.

فرآیندها، پروژه ها و محصولات به طور مداوم در حال پیشرفت و توسعه  هستند. پیشرفت از طریق مبادله ایده ها و ساخت محیط های مشترک حاصل می شود و این محیط های مشترک باعث نوآوری می شوند.

به همین ترتیب، روند مدیریت دانش به سمت مدیریت دانش اجتماعی پیش می رود.

به این معنا که دانش نه تنها در یک سازمان، بلکه در میان مشتریان و در خارج از بازار نیز گسترش می یابد.

مدیریت دانش باید به صورت آزادانه در سازمان جریان پیدا کند تا ایده های خوب ماندگار شده و منجر به رشد سازمان در بلندمدت شوند.

نظرات بسته شده است.