Take a fresh look at your lifestyle.

چگونه با کارکنان خود رفتار کنید

در اختیار داشتن کارمندانی با صفات و شخصیت مثبت برای رشد و توسعه هر سازمانی بسیار مهم است، اما اینکه مدیران و صاحبان کار چگونه با پرسنل خود رفتار می کنند هم به همان اندازه مهم است. شما نمی توانید اخلاق و رفتار کارمندان خود را عوض کنید اما می توانید با رفتار خود در وجدان کاری و روحیه آنها تأثیر مثبت بگذارید. واضح است که در این صورت سازمانی موفق و رو به رشد خواهید داشت.

 ۱۰نکته اصلی در رفتار مدیران با کارکنان عبارتند از:

۱- برای شان انگیزه ایجاد کنید.

۲- برای تجربیات زندگی آنها ارزش قائل شوید.

۳- اختلاف سنی را همیشه مدنظر داشته باشید.

۴- با کارکنان خود بیشتر ارتباط برقرار سازید.

۵- همه فرضیات خود را دور بریزید و تصوراتی نظیر اینکه این اقدامات اوضاع را از کنترل شما خارج خواهد ساخت کنار بگذارید

 ۶- از آنها به عنوان مربی و مشاور استفاده کنید.

۷- لازم نیست همواره رئیس باشید و گاهی نیاز است تنها دوست کارکنان خود باشید؛ این امر به بهبود روابط شما کمک خواهد کرد.

۸- کارکنان هم نیاز به آموزش دارند. فراموش نکنید که آموزش امری مستمر بوده و همواره باید ادامه داشته باشد.

۹- برای کارکنان خود امنیت شغلی ایجاد کنید.

۱۰- مدیری انعطاف پذیر باشید تا امکان تعامل مناسب با شما فراهم شود. یکی از تأثیرگذارترین عوامل در حفظ کارمندان و افزایش استعداد کاری آنها افزایش حقوق است که از این طریق می توان رضایت اکثر افراد را به دست آورد. جدا از مسائل مالی با وعده ترفیع یا منافع دیگر، می توان کارمندان با استعداد را برای همیشه در کنار خود داشت و آنها را تواناتر کرد. در این رابطه تنها از دست دادن یک کارمند مطرح نیست، بلکه توجه به این نکته نیز ضروری است که با از دست دادن یک کارمند، شما نیاز به پیدا کردن جایگزینی برای وی هستید. در این رابطه مدت زمانی را از دست خواهید داد تا فرد شایسته ای را بیابید و کارمند جدید بدون شک مدت زمانی را لازم دارد تا به راندمان مدنظر شما برسد.

توصیه های حرفه ای از مدیران موفق

– کاری کنید که پرسنل شما احساس کنند عضوی از تیم هستند. وقتی به موفقیتی دست می یابید به آنها هم پاداش بدهید. فراموش نکنید آنها به شما کمک کرده اند تا به اینجا برسید. اگر روی علاقه کارمندان تان به موفقیت سرمایه گذاری کنید هم برای شما هم برای حرفه خود و هم برای آنچه در آینده نصیب شان خواهد شد، بیش از آنچه فکرش را بکنید کار می کنند.

رضایت از محیط کار و شغلی که مشغول انجام آن هستند دو عاملی است که باعث می شود افراد در برابر مشکلاتی که ممکن است رخ دهد، مقاوم تر باشند. این امر نه تنها به بهبود راندمان کاری منجر خواهد شد، بلکه در درازمدت تیمی وفادار را برای شما به ارمغان خواهد آورد. با امتیازاتی که به پرسنل خود می دهید هرچند مدتی از زمان کاری آنها صرف می شود اما در بقیه زمان کاری بهتر کار خواهند کرد و در نهایت سود اصلی را شما می برید.

– باوجود دقت در عملیات جذب و گزینش نیروی انسانی گاهی ممکن است کارکنانی وارد سازمان شوند که به دلایلی رفتار نامطلوبی در محیط کاری از خودشان نشان دهند. چنانچه هدایت راهنمایی و تذکر مدیر نتواند در اصلاح رفتار آنان مؤثر واقع شود، در این صورت ممکن است اعمال تنبیه برای کارکنان مشکل آفرین مورد توجه قرار گیرد. کاربرد بجا و به موقع تنبیه آثار مثبت و سازنده ای دارد، ولی به کارگیری نامناسب آن سبب به وجود آمدن رفتارهای نامطلوب مانند افسردگی، ناکامی، بی اعتنای و گاهی پرخاشگری در بین کارکنان می شود.

– به گفته دانشمندان مدیرانی که دستورهای خود را به طور دقیق و مشخص اجرا کرده و به نظر کارمندان خود توجه می کنند علاوه بر بهبود بازده کاری تأثیر مثبتی بر سلامتی آنها دارند. محققان سوئدی مرکز بین المللی تحقیقاتی سلامتی و آینده با بررسی میزان استفاده کارمندان از بیمه های درمانی و گفت وگو با آنها متوجه شده اند عوامل بسیاری بر سلامتی کارمندان تأثیر دارند که مهم ترین آنها میزان توجه مدیران به آنها و مهارت آنها در انجام وظیفه مدیریتی است.

به گفته محققان، کارمندانی که زیر نظر مدیرانی متبحر و دلسوز کار می کنند که به نظرات و انتقادهای آنها توجه دارند و از محل کار آنها بازدید و به طور مستقیم با آنها گفت وگو می کنند، کمتر از سایرین به مراکز درمانی مراجعه می کنند و علاوه بر این بازده کاری آنها نیز بیشتر است.

– ابتدا بکوشید استعدادهای بالقوه کارکنان تحت نظارت خود را بشناسید، سپس همه امکانات لازم برای رشد و شکوفایی این استعدادها را در حد توان فراهم آورید. درواقع رشد استعداد آنها به عنوان تیم کاری شما در نهایت به پیشرفت شرکت منجر خواهد شد. به همین خاطر در راستای مدیریت کارآمد لازم است همواره نیم نگاهی به آینده داشته باشید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.