Take a fresh look at your lifestyle.

افق دید خود را گسترش دهید

یکی از قابلیت مهم مدیران این است که افق دید بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند. این امر باعث خواهد شد که آنها بتوانند اوضاع بازار را پیش بینی کنند. آینده نگرى یک مهارت قابل یادگیری است و سودمندى‏ آن تقریبا از هر مهارت دیگرى بیشتر است.

آینده نگرى ما را قادر مى‏سازد که خطرات و فرصت‏هایى را که در آینده با آنها مواجه مى‏شویم، پیش بینى کرده و بدین ترتیب زمان لازم براى تفکر و تصمیم‏گیرى پیش از برخورد با آنها را داشته باشیم. این امر به ما کمک می کند اهداف بلند مدت و ارزشمند را به همراه استراتژی هاى لازم برای دستیابی به آنها طراحى کنیم. دانستن اینکه چگونه به آینده فکر کنیم، با توجه به سرعت تغییرات در جهان، به شکل فزاینده ای ضرورت یافته است.

شکی نیست که برای گرفتن تصمیم های عاقلانه درباره زندگی و کسب و کار خود باید بدانیم که دنیای ما چگونه در حال تغییر است و احتمالا در آینده چگونه خواهد بود، بنابراین هدف از علم و هنر آینده نگری، پیش بینی آینده نیست، بلکه بهتر ساختن آینده است. ما فرصت های بسیار زیادی برای بهتر ساختن آینده خود داریم و اگر آینده را مدنظر داشته باشیم، می توانیم جلوی ظهور بسیاری از مشکلات را بگیریم.

تردیدی نیست که ما هیچ گاه با اطمینان کامل نمی توانیم درباره رخدادهای آینده حرف بزنیم، اما با آموزش و یادگیری مهارت آینده نگری، توانایی ما برای ارزیابی احتمالات، پیش بینی عواقب تصمیم ها، و انتخاب عاقلانه تر اقداماتی که بهترین و مطلوب ترین آینده را می سازند، افزایش می یابد.

ایده

همواره این سوال مطرح می شود که چرا بعضی از شرکت های به ظاهر قدرتمند و شکست ناپذیر با گذشت زمان و تغییر شرایط عرضه و تقاضا در بازار، به جای اینکه از فرصت های جدید و مختلفی که در آینده ممکن است پیش آید استفاده کنند، سرسختانه به دنبال این هستند که همچنان روش های قبلی خود را ادامه دهند.

با این حال استیو جابز (بنیانگذار شرکت اپل) درحالی که دنیا مشغول ساخت لپ تاپ های سبک و کوچک تر بود، به این نتیجه رسید که ممکن است بسیاری از افراد داشتن تبلت را به لپ تاپ ترجیح دهند. بنیانگذار اپل، به خوبی قدرت تکنولوژی در تغییر شرایط بازار و توانایی آن در انجام کارها را فهمیده بود.

او توانست کاربران را درک کند و نیاز های آنها را تشخیص دهد و درحالی که بقیه افراد، در زمان حال زندگی می کردند، او تلاش می کرد نیاز آیندگان را شناسایی کند. این نوع نگرش توانست در نهایت جابز و اپل را برای آینده آماده کرده و آن را نسبت به تغییرات مقاوم کند. واقعیت این است که افراد دوراندیش در مقایسه با دیگران، تصویری شفاف تر از مسائل، رفتارها، واکنش ها و رویدادها دارند. همین امر باعث می شود آنها بتوانند تصمیم های بهتری بگیرند.

بیل گیتس، کارآفرین، بازرگان، سرمایه دار، نیکوکار و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی است که در سال ۱۹۷۵ با مشارکت پل آلن، شرکت مایکروسافت را تأسیس کرد. شرکتی که او با دوست دوران کودکی خود، پل آلن آغاز کرد، بر این باور استوار بود که کامپیوتر به وسیله ای ارزشمند روی هر میزی و در هر خانه ای تبدیل خواهد شد. آنها شروع به ساخت نرم افزار برای کامپیوترهای خانگی کردند. افق دید گیتس برای محاسبات شخصی، محور موفقیت های شرکت مایکروسافت شد.

با مدیریت بیل گیتس، مأموریت او برای گسترش نرم افزار و آسان تر شدن، همچنین کم هزینه تر و دلپذیر شدن آن برای استفاده کنندگان کامپیوتر، به پیشرفت خود ادامه داد. مدیران مایکروسافت همواره به اهداف بلند مدت می اندیشیدند و در پی آن، در سال ۲۰۰۵ نزدیک به ۶٫۲ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری کردند.

آنچه در عمل باید انجام دهید

– مدیرانی که افق دید گسترده تری نسبت به سایرین دارند، از مزیت رقابتی بهتری برخوردار خواهند بود. توجه به این نکته ضروری است که این امر اکتسابی بوده و هر فردی می تواند برای تقویت آن تلاش کند.

– هیچ شرکت موفقی را نمی توان یافت که به آینده بازار خود توجه نداشته باشد. به همین خاطر لازم است در شرکت، سرمایه گذاری مناسبی در این راستا انجام دهید.

– یکی از کارهایی که به شما در امر آینده نگری و گسترش افق دید کمک شایانی خواهد کرد، توجه به نیاز مشتری است. با توجه به این نکته که کار شما حول محور مشتری می چرخد، اگر به درک درستی از نیازها دست پیدا کنید، قادر خواهید بود  نیازهای آتی آنها را نیز بیابید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.