بهبود نرخ وفاداری مشتری به سبک جف بزوس
راهکارهایی برای بهبود نرخ وفاداری مشتری به سبک جف بزوس موسس آمازون
جف بزوس مدیرعامل بزرگترین شرکت آمریکایی یعنی آمازون است. آمازون دارای بیشترین تعداد مشتریان وفادار است و گفته میشود این را مدیون استراتژیها و تفکر خلاق جف بزوس است. به تازگی نامهای که جف بزوس با شروع سال ۲۰۱۶ به سایر سهامداران آمازون فرستاده بود را خواندم و به تفکر خاص او در افزایش نرخ وفاداری مشتری بیشتر پی بردم.
همین یک جمله از نامهی او کافیست تا بسیاری از کسبوکارها با تحولات بزرگی مواجه شوند.
ما همواره خواستهایم که ارزشآفرین باشیم، شما باید نسبت به آن مسئولیتپذیر باشید.
این همان دلیلی است که باعث شده آمازون بتواند سالانه صدمیلیارد دلار در سال رشد داشته باشد.
اگر شرکت شما ارزشآفرین باشد، نه تنها مشتریان جدید، بلکه مشتریان قبلی شما هم از آن بهرهمند خواهند شد.
این رویکرد به شما کمک خواهد کرد تا نرخ وفاداری مشتریان خود را گسترش دهید.
مشتریان راضی دقیقا همان چیزی هستند که شما میخواهید، آنها بیشتر خرید میکنند، به دیگران در مورد شما میگویند و برای خدمات شما هر چقدر که بخواهید هزینه میکنند، این یک پیروزی برای شما است.
در اینجا سه دلیل مهم وجود دارد که نشان میدهد چرا رهبران بزرگ دنیا بیش از هر چیزی بر ارزشها تمرکز میکنند.
سودآوری، مدیریت هزینهها و حتی تبلیغات مناسب برای یک شرکت ضروری است و هر کسبوکاری باید استراتژی مناسبی برای این بخشها داشته باشد.
اما آنچه که بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد: خدمت به مشتری است.
ارائهی ارزش مهمترین بخش یک کسبوکار است.
اگر پیشنهاد و یا خدمات شما به اندازهی کافی ارزشمند نیست، هیچ معیار دیگری مهم نیست.
این در اصل فلسفهی اصلی آمازون است، در ادامه میبینید که مدیر ارشد آمازون در این باره چه میگوید:
شما میتوانید محورهای مختلفی برای کسبوکار خود در نظر بگیرید.
شما میتوانید روی رقبا تمرکز کنید، روی محصول، تکنولوژی و یا مدل کسبوکار تمرکز کنید.
اما به نظر ما تمرکز بر روی مشتری و وسواس روی خواستههای آنها تنها راه برای موفقیت و رشد است.
شما باید هدف خود را رضایت مشتری قرار دهید.
اما اگر با این وجود مشتریان شما ناراضی هستند، به این فکر کنید که چگونه میتوانید که فرصتی برای شماست تا زندگی بهتری برای آنها بسازید.
برای بهبود نرخ وفاداری مشتری نوآور باشید
پیتر دراکر به عنوان پدر مدیریت مدرن روز در یکی از نوشتههای کلاسیک خود اشاره میکند “هدف از ایجاد کسبوکار دستیابی به مشتری است و این موضوع تنها به دو اصل بستگی دارد بازاریابی و نوآوری.”
جف بزوس میگوید:
مشتریان همواره به دنبال چیزهایی بهتر هستند، حتی زمانیکه یک محصول را به شدت دوست دارند، باز هم به دنبال محصول بهتری هستند. هیچ مشتری آمازون تاکنون به ما نگفته است که کاش آن را هم به محصولاتتان اضافه میکردید، اما ما میدانستیم که ما میتوانیم چیزهای بهتری از آنچه که هماکنون ارائه میدهیم، هم بسازیم.
قبل از اینکه رقبا به ساختن آن اقدام کنند.
برای مشتریان ضروری باشید
اگر شما توانسته باشید یک نیاز درست را تشخیص دهید، مطمئنا برای مشتری ارزشمند خواهید بود.
در هر دورهای از کسبوکار خود که باشید، به نیازهای مشتری بیش از هر چیزی اهمیت دهید.
به صورت دیوانهوار به ارائه ارزش به مشتری تمرکز کنید.
از اینکه به مشتریان بیشتر از آنچه که میخواهند، خدمات میدهید نگران نباشید.
خدمات به مشتری خوب یک اصل بسیار مهم برای کسبوکارهاست و باعث میشود مشتریان دوباره و دوباره به سوی شما بازگردند.
منبع: inc
برچسب ها: آمازون, جذب مشتری, جذب مشتری با هزینه کم, جذب مشتری وفادار, جف بزوس, حفظ مشتری, نرخ وفاداری مشتری, نگهداری مشتری, وفاداری مشتری
نظرات بسته شده است.