Take a fresh look at your lifestyle.

بررسی ۹ استارتاپ برتر دنیای کارآفرینی / استارتاپ های میلیارد دلاری

امروزه ما توسط استارتاپ هایی که وجوه مختلف زندگی مان را دگرگون ساخته اند، محاصره شده ایم. اجازه دهید یک روز معمولی را مرور کنیم.

 ابتدا از خواب برمی خیزیم (احتمالا با استفاده از یک اپ یا ساعت هوشمند که براساس ضربان قلب بیداری را تشخصی می دهد)، سپس صبحانه را از یک رستوران آنلاین سفارش داده و با اوبر مسیر منزل تا محل کار را طی می کنیم. در طول روز از چندین شبکه اجتماعی و برنامه های هوشمند ویندوز و مک بهره برده و در پایان روز اکانت اینستاگرام مان را چک می کنیم. اگرچه زندگی همه ما دقیقا مانند مثال مذکور نیست، با این حال بخش زیادی از آن، تجربه مشترک مان را تشکیل می دهد.

در این مقاله با استفاده از بررسی دقیق امکاناتی که به راحتی در دسترس مان است و به هیچ وجه به آنها توجه نمی کنیم، قصد داریم شما را با ارزش این امکانات و ایده های شان آشنا کنیم.

۱- اوبر

اوبر یک شرکت آمریکایی فعال در حوزه خدمات مسافربری آنلاین است که دفتر مرکزی اش در سانفرانسیسکو واقع شده است. این استارتاپ در حال حاضر ۶۳۳ شهر مختلف جهان را به تسخیر درآورده است. یکی از مزایای اصلی که این اپ به رانندگان ارائه می دهد، امکان اجاره ماشین از سوی شرکت است. به این ترتیب تنها با یک گواهی رانندگی و حضور در یکی از آن ۶۳۳ شهر شغلی بی دردسر خواهید داشت.

اگرچه ارائه خدمات مسافربری درآمد بالایی برای شرکت به ارمغان آورده است، با این حال مدیران ماجراجوی این برند به عرصه تحویل غذای آنلاین نیز سری زده اند.

مجموع این فعالیت ها برای اوبر ۱۲٫۵ میلیارد دلار سرمایه مالی به ارمغان آورده است. همچنین این برند ارزشی حدود ۶۸ میلیارد دلار دارد. با توجه به سیر صعودی اوبر در چند سال اخیر پیش بینی می شود این روند ادامه پیدا کند و ارزش اوبر به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

۲- شیائومی

شیائومی یک شرکت خصوصی فعال در زمینه الکترونیک است. اگرچه این شرکت در سال ۲۰۱۰ و در شهر پکن تأسیس شد، با این حال در طول هفت سال اخیر روند توسعه و تسخیر بازارهای داخلی و خارجی را به سرعت طی کرده و در صدر فهرست فروش چین جای دارد.

اگر گمان می کنید که دنیای گوشی های هوشمند فقط در انحصار اپل، سامسونگ، سونی، اچ تی سی و هوآوی است، وضعیت شیائومی در فهرست فوربس شما را شوکه خواهد کرد. براساس آمارهای رسمی این برند پس از اپل و سامسونگ سومین فروشنده بزرگ بازارهای گوشی هوشمند و لوازم جانبی آن محسوب می شود.

سرمایه این برند در حال حاضر ۲٫۴ میلیارد دلار است و ارزشی حدود ۴۶ میلیارد دلار دارد.

۳- Airbnb

Airbnb  سامانه ای آنلاین به منظور رزرو طیف وسیعی از خدمات و ابزارهاست. اموری نظیر کرایه اتومبیل، رزرو هتل و قایق از جمله محبوب ترین خدمات این مارکت بین المللی محسوب می شود. این برند که سامانه اصلی خود را براساس ۲۶ زبان مختلف طراحی کرده، در سال ۲۰۰۸ دفتر مرکزی خود را در کالیفرنیا راه  انداخته است. در حال حاضر این مارکت بالغ بر ۳ میلیون خدمات و کالای مختلف را در ۶۵ هزار شهر مختلف به مردم ۱۹۱ کشور ارائه می دهد.

برایان چسکی، جو گبینا و ناتان بلچارزیک این استارتاپ را با توجه به تمایل مشتریان به تهیه ارزان محصولات طراحی کرده اند. بر این اساس در فواصل زمانی معین برخی از محصولات و خدمات با تخفیف های گسترده مواجه می شود و طیف وسیعی از مشتریان را به سوی تولیدکننده سرازیر می کند.

سرمایه این برند در حال حاضر ۴٫۴ میلیارد دلار است و ارزشی معادل ۲۹٫۳ میلیارد دلار دارد.

۴- پالانتیر

در عرصه تحلیل و پردازش گسترده اطلاعات هیچ شرکتی توانایی رقابت با پالانتیر را ندارد. پالانتیر یک استارتاپ کالیفرنیایی دیگر است که از سال ۲۰۰۴ در عرصه کسب وکار الکترونیکی فعالیت می کند.

عمده شهرت این برند به دلیل انجام دادن پژوهش گسترده و تحلیل عظیم اطلاعات در مورد شیوه های بهبود عملکرد بخش ضد تروریسم پلیس آمریکا است. این پروژه که با نام گاتهام به اجرا درآمد موجب شهرت پالانتیر در زمینه پردازش وسیع اطلاعات شد.

فعالیت خستگی ناپذیر مدیران و کارمندان این شرکت سبب شده تا برخلاف بسیاری از رقبا این شرکت سرمایه ای عظیم به دست بیاورد. سرمایه ۱٫۹ میلیارد دلاری به همراه ارزش ۲۰ میلیارد دلاری برند پالانتیر امری است که برای برخی از رقبای شان در خواب هم باورکردنی نیست.

۵- لوفاکس

به نظر شما راه اندازی یک بازار سهام جدید در عصری که بازارهایی نظیر هنگ کنگ، میامی، نیویورک و بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا در اوج قدرت شان هستند، چه نتیجه ای برای موسس آن درپی خواهد داشت؟

شکست مفهومی است که برای بازار سهام آنلاین لوفاکس بی معناست. اگرچه این برند در سال ۲۰۱۱ تأسیس شده است، اما با برنامه ریزی و اجرای ایده های خلاقانه توانسته در عرض کمتر از شش سال به جمع استارتاپ های پرسود قرن ۲۱ بپیوندد. سرمایه ۱٫۷ میلیارد دلاری آن هم فقط با شش سال فعالیت می تواند ذهنیت بسیاری از افراد را نسبت به کسب موفقیت در دنیای کارآفرینی تغییر دهد.

در پایان نیز باید به ارزش ۱۸٫۵ میلیارد دلاری برند لوفاکس در بازارهای جهانی اشاره کرد تا به درستی عمق موفقیت و تأثیرگذاری این بازار سهام آنلاین دیده شود.

۶- WeWork

بزرگ ترین مشکل پیشروی کارآفرینان در راه اندازی کسب وکارشان چیست؟ بدون شک سرمیاه اولیه نقشی اساسی در شکل گیری یک کسب وکار ایفا می کند. همین نکته آدام نیومان را بر آن داشت که در سال ۲۰۱۰ شرکت WeWork را در راستای تأمین فضای کاری مشترک برای کارآفرینان و کسب وکارهای کوچک تأسیس کند.

نحوه فعالیت این شرکت بدین صورت است که با توجه به بودجه هر مراجعه کننده دفتری اشتراکی را به آنها پیشنهاد می کند. در چنین دفاتری چند کسب وکار (مشتریWeWork ) به صورت اشتراکی از محیط و امکانات موجود استفاده خواهند کرد. به این ترتیب تنها با مالکیت اشتراکی دفتر کار می توان به راحتی کسب وکار دلخواه را راه اندازی کرد.

سرمایه ۲ میلیارد دلاری این شرکت به همراه ۱۶٫۹ میلیارد ارزش برند به خوبی بیانگر موفقیت تیم آدام در جلب رضایت مشتریان است.

۷- Pinterest

اگرچه امروزه شبکه های اجتماعی عکس محور در تسخیر اینستاگرام است، اما بدیل های جایگزین و خلاقانه ای هم برای این غول دنیای مجازی وجود دارد. Pinterest طرحی است که تقریباً همزمان با اینستاگرام و در سال ۲۰۰۹ شروع به کار کرد. بازار هدف این اپ گوشی های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید و IOS است.

بن سیبلرمن، یکی از سه موسس برنامه، وجه تمایز Pinterest را زاویه نگاه کاربران می داند: «به جای اینکه مانند سایر برنامه ها تصاویری به کاربر نشان داده شده و از وی خواسته شود به مسافرت یا اماکن دیدنی رفته و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارد، در Pinterest ما روی ایده های تازه تمرکز کرده ایم.»

تلاش برای به اشتراک گذاری تجربیات جدید از سوی مدیران این شبکه اجتماعی با نگاهی به سرمایه ۱٫۳ میلیارد دلاری و همچنین ارزش ۱۱میلیاردی برندشان به خوبی آشکار خواهد شد.

۸- اسپاتیفای

علاقه مندان به موسیقی با معرفی اسپاتیفای تجربه جدیدی از موسیقی به دست آورده اند. شبکه آنلاین جست وجو و اجرای موسیقی اسپاتیفای با ارائه طیف وسیعی از موسیقی ها در سبک های مختلف به همراه آرشیوی قدرتمند، تمام نیازهای دوستداران این هنر را مرتفع ساخته است.

۲٫۳ میلیارد دلار سرمایه به همراه ۸٫۵ میلیارد دلار ارزش برند اسپاتیفای آن را به استارتاپی رقابت ناپذیر در عرصه موسیقی بدل کرده است.

 ۹- Lyft

اگرچه اوبر در زمینه حمل ونقل و مسافربری موفقیت خیره کننده ای به دست آورده، با این حال در این عرصه تنها برندی نیست که به فعالیت می پردازد. Lyft  نام پروژه ای است که برای نخستین بار در سانفرانسیسکو کلید خورد و اکنون ۳۰۰ شهر مختلف آمریکا را در پوشش خود دارد.

نسخه آمریکایی و رقیب اوبر اگرچه تنها در بازار آمریکا فعالیت داشته و تمرکز اصلی اش روی شهرهای بزرگ این کشور است، با این حال از همین بازار به سرمایه ۲٫۵ میلیارد دلاری دست یافته است. ۶٫۹ میلیارد دلار ارزش برند Lyft نیز آن را به استارتاپی موفق در سطح ملی بدل کرده است.

نظرات بسته شده است.