Take a fresh look at your lifestyle.

پنح تفاوت اصلی بین تبلیغات و روابط عمومی


۱– ارتباطات داخلی یا خارجی
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) تبلیغات: اگر در یک آژانس خبری فعالیت می‌کنید، ارتباطات اصلی شما شامل همکاران خودتان در محل آژانس و مراجعین به آژانس می‌شود. اگر از طرف مراجعه‌کننده اقدام به خرید فضای تبلیغاتی کنید، آنگاه ممکن است با نمایندگان رسانه‌ها نیز در ارتباط قرار بگیرید.

روابط عمومی: شما با رسانه‌ها در ارتباط و تعامل هستید و رابطه‌ای دوسویه را با آن‌ها بسط و توسعه می‌دهید. یعنی ارتباطات شما محدود به فضای داخلی شرکت شما نیست و همواره در ارتباط با نمایندگان یا دوستان و آشنایان خود در محل دفتر رسانه‌های مختلف هستید.

۲– هدف قرار دادن مخاطب یا مجاب کردن تهیه‌کنندگان
تبلیغات: شما در پی مخاطب هدف خودتان و تبلیغات مرتبط با آن هستید. به عبارتی اقدام به تبلیغ و معرفی یک محصول برای خانم‌ها در یک شبکه با مخاطب مردانه نمی‌کنید.

روابط عمومی: شما باید اقدام به مجاب کردن تهیه‌کنندگان رسانه‌ها برای استفاده از اطلاعات و محتوا تهیه‌شده از طرف خودتان برای یک مقاله، یک برنامه خبری یا . . . باشید.

۳– تماس‌های محدود یا نامحدود
تبلیغات: برخی از افراد در صنایع خاص ممکن است با مشتریان و مراجعین برون‌سازمانی در ارتباط باشند. اما برخی دیگر از قبیل تنظیم‌کنندگان متون و طراحان گرافیک در یک آژانس ممکن است اصلاً با مراجعین در ارتباط نباشند و با یک‌فاصله اطلاعات و خواسته‌های آن‌ها را دریافت کنند.

روابط عمومی: در عرصه روابط عمومی، شما خیلی در دیدرس رسانه‌های قرار دارید. افراد حرفه‌ای در عرصه روابط عمومی همیشه برای خبرهای خوب باخبر می‌شوند.

اگر تصادف یا حادثه‌ای در محل شرکت یا کارخانه شما اتفاق افتاد باشد، ممکن است نیاز به انتشار یک بیانیه یا مصاحبه ویدئویی در جلوی دوربین خبرنگاران داشته باشید. ممکن است به نمایندگی از شرکت به‌عنوان سخنران در یک رویداد حضور پیدا کنید. یا ممکن است در یک رویداد یا جمع برای نشان دادن حس مسئولیت و اهتمام شرکت خودتان به مردم و اجتماع حضور پیدا کنید.

۴– رویدادهای خاص
تبلیغات: اگر شرکت شما از یک رویداد خاص حمایت می‌کند، مطمئناً خواهان انتشار یک تبلیغ نیستید که تنها موجب خوشحال شدن دیگران و تشویق و تائید شما شود. این درواقع حوزه‌ای است که بخش روابط عمومی باید به آن ورود کند.

روابط عمومی: اگر در حال حمایت از یک رویداد هستید، مطالب و محتوایی را منتشر می‌کنید که برای رسانه‌ها جالب باشد تا شاید آن‌ها این محتوا را بازنشر کرده و به پوشش آن رویداد کمک کنند.

۵– سبک نوشتار
تبلیغات: این محصول را بخرید! اکنون اقدام کنید! امروز تماس بگیرید! این‌ها تمام مطالب و عباراتی است که شما می‌توانید در یک متن تبلیغاتی عنوان کنید. شما می‌خواهید از آن کلمات و عبارات به‌عنوان وسیله و ابزاری جهت تحریک مخاطب برای خرید محصول خودتان استفاده کنید.

روابط عمومی: شما درواقع در حال نگارش متن به‌صورت کاملاً خبری هستید. هرگونه پیام تبلیغی واضح و روشن در ارتباطات خودتان توسط رسانه‌های نادیده گرفته می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.