Take a fresh look at your lifestyle.

کلینیک کسب و کار / پرسش و پاسخ درباره تحقیقات بازار آنلاین

پرسش: خرده فروشی آنلاینی را مدیریت می کنم. می خواهم واحد تحقیقات بازار را در داخل شرکت راه اندازی کنم. چه توصیه ای در این خصوص برای من دارید؟

پاسخ کارشناس: تحقیقات بازار به این معناست که به طور مرتب اطلاعاتی درباره مسائل مرتبط با عرضه کننده کالا و خدمات گردآوری، ثبت و تجزیه و تحلیل کنید که این کار باعث مشخص شدن نقاط ضعف و قوت سازمان می شود و فروش تان را افزایش خواهد داد. برای راه اندازی واحد تحقیقات بازار ابتدا باید تحقیقات زیادی پیرامون مشتریان به عمل آورید. به عنوان مثال مشتریان بالقوه را شناسایی کنید، نیازهای مشتریان را بشناسید، مشکلات داخلی را شناسایی و نیازهای مشتریان را برطرف کنید.

ابزارهای متفاوتی برای انجام این کار وجود دارد؛ یکی از این ابزارها پرسشنامه است به این ترتیب که تحلیلگر لیستی از پرسش های لازم برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز را تدوین کند و این سوالات را از طریق فردی، تلفنی، اینترنتی و… از افرادی که شرایط لازم را برای پاسخگویی دارند بپرسد. روش دیگر برای جمع آوری اطلاعات، مشاهده است.

 از این ابزار می توان برای ثبت و ضبط اعمال و رفتار مشتریان استفاده کرد. برای اطمینان بیشتر از این روش می توان از مشاهده گرهای مستقل استفاده کرد، البته امروزه استفاده از دوربین ها انجام این کار را آسان کرده است. همچنین با استفاده از گروه های کانونی و انتخاب گروهی از مشتریان می توان سوالاتی درمورد طیف محصولات فروشگاه، دامنه قیمتی محصولات و خدمات فروشگاه، چیدمان و… پرسید.

همچنین انتخاب نمونه ای از افراد که نماینده کل جامعه باشند در این تحقیقات بسیار حائز اهمیت است. پس از جمع آوری اطلاعات از نمونه های منتخب، نوبت به تجزیه و تحلیل داده ها می رسد که تحلیلگر باید این اطلاعات را درک و تفسیر کند و راهکارهایی برای رفع نیازهای مشتریان ارائه دهد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.