Take a fresh look at your lifestyle.

نحوه مدیریت فرهنگ های مختلف در یک کسب و کار

در دنیای کسب و کار امروز، مرزهای جغرافیایی و فرهنگی برداشته شده و در بسیاری از محیط های کاری کارمندان و مدیرانی از شهرها، مناطق یا کشورهای مختلف در کنار هم مشغول فعالیت هستند که مدیریت کردن چنین محیط های کاری چندفرهنگی و چندملیتی نیازمند مهارت ها و نکته سنجی های خاصی است. در ادامه این مطلب به نقل از زومیت به ۱۰ مورد از مهم ترین آنها اشاره خواهد شد.

۱- ارتباطات هدفمند و سنجیده: یکی از مهم ترین و حساس ترین مهارت های لازم در مدیریت شرکت های چند فرهنگی و چندملیتی به نحوه رفتار و کیفیت ارتباطات بین مدیران و کارکنان مربوط می شود؛ جایی که مدیران باید با هر کدام از کارمندان براساس فرهنگ و ظرافت های خاص کشوری که او به آنجا تعلق دارد عمل کنند. به گزارش دنیای اقتصاد، یکی از اولویت های اصلی مدیریت در چنین محیط هایی آگاهی یافتن از آداب و رسوم و کدهای رفتاری مربوط به فرهنگ های مختلفی است که نمایندگان شان در میان کارکنان حضور دارند. این نکات می تواند شامل تفاسیر از زبان بدن، حدود حریم خصوصی و مواردی از این دست شود.

۲- شفافیت در رفتار: یکی از مهم ترین چالش ها و عوامل برهم زننده آرامش در محیط های کاری چندفرهنگی، عدم شفافیت رفتاری مدیریت و وجود ابهام در ایده آل ها و ارزش های فرهنگی سازمانی است که می تواند موجب بروز سوءتفاهم ها و سوءتعبیرهایی بین کارکنان شود. بنابراین مدیران باید به طور شفاف نسبت به اطلاع رسانی و شفاف سازی در مورد الگوهای رفتاری مورد قبول شرکت و همچنین چارچوب های ارتباطی و هویت سازمانی عمل کنند.

۳- مقابله با تفاوت های فرهنگی: تفاوت های فرهنگی می توانند موانعی جدی بر سر راه کار تیمی مؤثر در درون شرکت های چندفرهنگی و چندملیتی ایجاد کنند. بهترین راه برای مدیریت این تفاوت ها و گاه تعارض ها، عبارت است از شناسایی دلایل و ریشه های بروز تعارض های فرهنگی در چنین مجموعه هایی و مداخله مدیریتی برای حل این چالش ها از طریق یافتن وجوه مشترک فرهنگی بین فرهنگ های مختلف در درون شرکت ها و سازمان ها.

۴- شناسایی عوامل مؤثر بر شکل گیری الگوهای رفتاری کارکنان: در محیط های کاری چندفرهنگی لازم است تلاش بیشتری برای شناسایی و کشف عوامل اصلی مؤثر بر رفتار و کردار کارکنان صورت پذیرد که این امر از طریق تقویت روحیه گفت وگو و تبادل نظر بین خود کارکنان و بین کارکنان و مدیران امکان پذیر خواهد بود.

۵- اعتمادسازی: اعتماد بین مدیران و کارکنان به طور مستمر و در طول زمان شکل می گیرد و برای ایجاد این اعتماد باید دست به اقدامات مختلفی زد. بنابراین مدیران محیط های کاری چندفرهنگی باید دقت کنند که به شکل های مختلفی اعتماد کارکنان شان را جلب کنند که یکی از بهترین روش ها برای این کار، ارسال سیگنال های مشخص و روشن از طریق نشان دادن رفتارهای عینی و روراست بودن با کارکنان است.

۶- از دید کارکنان به مسائل نگریستن: رهبر یک تیم چندفرهنگی حتما و ضرورتا باید ضمن برقراری ارتباط نزدیک با تمام اعضا به گونه ای به آنها نزدیک شود که به طور کامل از دیدگاه های آنها آگاه شود. آگاهی یافتن مدیر از نگرش ها و دیدگاه های کارکنان می تواند تأثیر بسزایی در همسو ساختن آنها با اهداف و خواسته های سازمانی داشته باشد.

۷- تعیین قواعد بازی: یکی از واقعیت های غیرقابل انکار در هر سازمانی این است که کارکنان هنگامی در بازی شرکت می کنند و قواعد بازی را رعایت می کنند که در شکل گیری آنها مشارکت داشته باشند. بنابراین یکی از اولویت های کاری مدیران در شرکت های چندملیتی و چندفرهنگی این است که از مشارکت تمام کارکنان در فرآیند شکل بخشی به ارزش ها و اهداف کاری بهره ببرند.

۸- شناسایی به موقع بحران ها و مقابله با آنها: ایجاد و توسعه هویت تیمی امری حیاتی و تعیین کننده در هر تیم یا سازمانی محسوب می شود. با این حال همیشه و در همه حال احتمال بروز بحران در هر تیم چندفرهنگی وجود دارد که اگر به موقع و به طور کامل شناسایی نشود می تواند پیامدهای مهلکی برای تیم به دنبال داشته باشد.

۹- بهره گیری حداکثری از مزایای محلی کارکنان: هر کدام از کارکنان یک شرکت که به فرهنگ یا کشور خاصی تعلق دارند می توانند مانند گنجینه ای غنی از ایده ها و رویکردهای فکری و فنی عمل کنند، به شرطی که مدیران آنها این توانایی را داشته باشند تا از پتانسیل های آنها به بهترین شکل استفاده کنند. واقعیت شرکت های چندفرهنگی این است که هر کدام از افراد را به گونه ای متفاوت می توان تشویق به کار بیشتر و ایده پردازی به نفع شرکت کرد و برای این کار باید به افراد مختلف به شکل هایی متفاوت انگیزه داد و تحرک بخشید.

۱۰- مهار شوک های فرهنگی: یک محیط کاری چندفرهنگی، خواسته یا ناخواسته دچار شوک های فرهنگی می شود که بی توجهی به این شوک ها و تعلل در برخورد درست با آنها می تواند موجب بروز خسارت های سنگینی شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی لازم است حتماً یک یا چند مشاور فرهنگی که در زمینه محیط های کاری چندفرهنگی و چندملیتی تخصص دارند به مدیران مشاوره دهند و به آنها در مهار شوک های فرهنگی یاری رسانند.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.