Take a fresh look at your lifestyle.

زمان خود را مدیریت کنید

مدیریت زمان یکی از مواردی است که کمک شایانی به پیشرفت شما خواهد کرد، با این حال اکثر افراد در این زمینه بد عمل می کنند. مدیریت زمان مجموعه ای از مهارت هاست که شما را در استفاده مؤثر از زمان کمک می کند.

زمان تنها منبعی است که به تمام انسان ها به شکل مساوی داده می شود، اما استفاده از آن متفاوت است. سرنوشت زندگی شخصی و حرفه ای همه انسان ها دقیقا به نحوه استفاده از این منبع بی نظیر مربوط می شود.

موفقیت در مدیریت زمان وابسته به تشخیص کارهای مهم است و مدیریت زمان یکی از مهم ترین مهارت هایی است که نقش کلیدی در موفقیت دارد.

وقتی احساس می کنیم که کارهای زیادی برای انجام دادن داریم ولی وقت مان محدود است، خواه ناخواه دچار استرس می شویم. همین طور اگر زمانی که داریم صرف کارهای کم اهمیت شود دلهره و استرس به سراغ مان می آید. مدیریت زمان به شما کمک می کند کنترل امور را به دست بگیرید و بدین ترتیب احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

در واقع اگر می خواهید در کسب و کار خود پیشرفت کنید، لازم است به زمان خود به عنوان یکی از ملاک های موفقیت توجه ویژه داشته باشید. به خاطر داشته باشید که زمان برای همه افراد به شکل مساوی تقسیم شده و همین امر باعث می شود در حق کسی که بداند چگونه آن را مدیریت کند ظلمی صورت نگیرد.

ایده

ناج العوضی، معاون مدیرعامل شرکت رسانه های دوبی و جوان ترین عضو پارلمان امارات متحده عربی است. او هموراه بیان می کند که در راستای موفقیت ابتدا لازم است بدانید که چه چیزهایی برای شما کاملا مهم محسوب می شوند. سپس لازم است دسته بندی خوبی از آنها تهیه کنید. درواقع عدم آگاهی به این امر منجر خواهد شد زمان زیادی را از دست بدهید و نتوانید آنگونه که می خواهید با سرعت مطلوب رو به جلو حرکت کنید.

زمان هر فرد بدون شک مهم ترین چیزی است که وی دارد و به علت آنکه نمی توان آن را متوقف کرد، اگر از آن استفاده درست نکنید، بدون شک ضرر خواهید کرد. در همین راستا مدیریت زمان، یکی از مهم ترین بحث های جهان امروز مطرح است و وجود راهکارهای متنوع در این رابطه، بیانگر میزان اهمیت بالای آن است.

پیتر دراکر، از برجسته ترین نظریه پردازان مدیریت در جهان است. مهم ترین اثر او با عنوان «مدیریت» منتشر شده و در آن به شرح نظریات مهم خود درباره مدیریت و سازمان پرداخته است. در حال حاضر او را به عنوان پدر کسب و کار نوین می شناسند.

وی بر این باور است که در زمینه مدیریت زمان لازم است همواره نیم نگاهی به آینده داشته باشید. این امر منجر به این خواهد شد که به نسبت سایرین از برنامه دقیق تر و روند بهتری برخوردار باشید که بدون شک منجر به پیشرفت بهتر شما خواهد شد.

برای مثال اگر شما برای یک سال آینده خود برنامه ای روشن داشته باشید، به مراتب جلوتر از فردی هستید که تازه یک سال بعد می خواهد برای خود برنامه ریزی کند. این امر درحالی است که شما با نگاهی به آینده همواره می دانید که باید به کجا برسید و در چه مسیری قدم بردارید. این امر درصد اشتباه و کج روی شما را به مراتب کاهش خواهد داد. فراموش نکنید که هرچه هدف ها شفاف تر باشد، کارایی در رسیدن به آنها بیشتر می شود.

آنچه در عمل باید انجام دهید

– همواره بازدیدکنندگان می توانند موجب به هم ریختگی و در نهایت کاهش بهره وری شوند. با بستن در اتاق یا حذف ارتباط بصری می توانید به بازدیدکننده بفهمانید که شما مشغول هستید. هر روشی که به کار می برید به خاطر بسپارید که نباید هر بازدیدی را بپذیرید.

– تمرکز بر بهره وری، کیفیت کار و عملکرد را افزایش می دهد. تهیه یک فهرست اولویت بندی شده از کارها به شما کمک می کند که بهره ور باشید. تمرکز بر انجام مهم ترین کارها در ابتدا به شما کمک می کند کار بیشتری انجام دهید و آنها را سروقت انجام دهید.

– در راستای مدیریت زمان لازم است به چند مورد توجه ویژه داشته باشید.

 ۱- از کارهای غیر مهم صرف نظر کنیم.

 ۲- کارها را اولویت بندی کنیم.

 ۳-راهزنان وقت را بشناسیم.

 ۴-راه های ایجاد وقت را یاد بگیریم.

– با مدیریت زمان تعیین می کنید که کدام یک از کارهایی که انجام می دهید مهم تر است. این عمل کمک می کند به برخی از فعالیت ها اولویت زیادی داده و برخی از فعالیت ها را حذف کنید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.