Take a fresh look at your lifestyle.

آینده وب سایت‌های تخفیف گروهی رو به زوال یا رشد ؟! + اینفوگرافیک

قبل از بررسی وضیعت سایت‌های تخفیف گروهی ایران اثربخشی این نوع کسب و کار را در حوزه مارکیتنگ بررسی می‌کنیم.
یکی از نقاط قوت حضور در سایت‌های تخفیف گروهی ایجاد آگاهی از برند و دست‌یابی به مشتری وفادار برای تکرار پروسه خرید است. اما اگر از معرفی برند شما زمان زیادی می‌گذرد، حضور در سایت‌های تخفیف گروهی تنها برای معرفی محصول و یا خدمات جدید به شما پیشنهاد می‌شود.

از طرفی این نکته را در نظر داشته باشید این نوع وب سایت‌ها در حوزه صنعت‌های خدماتی و مد و فشن بسیار اثربخش‌تر خواهند بود، به شرط آنکه شما برای مشتریان این سایت‌ها برنامه‌ریزی ویژه داشته باشید؛ زیرا اغلب مشتریان سایت‌های تخفیف گروهی کسانی هستند که به دنبال استفاده از سرویس‌های ارزانتر هستند و در صورتی که شما پلن دومی برای درگیر کردن آنها با برند خود نداشته باشید از مشتری وفادار خبری نخواهد بود!

به‌عنوان مثال، حتماً یکی از گزینه‌های برنامه ثانویه خود را مربوط به ایجاد ارتباط مجدد با مشتری در نظر بگیرید.
از آنجایی که حضور در وب سایت‌های تخفیف گروهی با هدف سودآوری در پلن اولیه نیست، در نظر داشته باشید که بدون برنامه‌ریزی وارد این حوزه از بازاریابی نشوید.

در ایران نیز وب سایت‌های تخفیف گروهی از سال ۱۳۹۱ با نمونه‌برداری از وب‌سایت Groupon در ایران شروع به کار کردند که از قدیمی‌ترین و منسجم‌ترین آنها می‌توان به “نت‌برگ” و “تخفیفان” اشاره کرد. به همین دلیل با همکاری اپلیکیشن تحقیقات آنلاین نظربازار اقدام به بررسی عملکرد این دو برند در حوزه کسب‌و‌کارها آنلاین پرداختیم تا ببینم که آینده آنها به کدام سمت خواهد رفت.


برای مشاهده تصویر روی اینفوگرافیک کلیک کنید.

با توجه به نظرسنجی انجام شده از نمونه ۸۰۰۰ نفری در کل ایران و با گذشت پنج سال از فعالیت‌های این دو برند، درصد کمی از جامعه آماری از این نوع وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند و از طرفی تعداد زیادی از مردم حتی با اسم این دو برند آشنایی ندارند!

همچنین بیش از ۶۰ درصد از مخاطبینی که با این دو برند آشنایی دارند از طریق تبلیغات اینترنت ارتباط برقرار کرده‌اند که با توجه به هویت این نوع کسب‌و‌کار دور از ذهن نبوده است.
در مقایسه‌ای که بین “نت‌برگ” و “تخفیفان” انجام شد مخاطبین، نت‌برگ را محبوب‌تر و تخفیفان را اپلیکیشنی ساده‌تر و هوشمندتر ارزیابی کرده‌اند.

نوع همکاری در وب سایت‌های تخفیف گروهی ایرانی به این شکل است، درصورتیکه برندی با یکی از آنها قرارداد داشته باشد تا مدتی نمی‌تواند با دیگر وب‌سایت‌ها همکاری موازی داشته باشد. لذا کیفیت محصولات و خدمات این دو وب سایت را باهم مقایسه کردیم که در نتیجه مخاطبین تخفیفان ۲ درصد بیشتر به آن نشان پنج ستاره دادند ولی ۳۶ درصد نت‌برگی‌ها به آن نشان چهار ستاره دادند که با توجه طرفداران تخفیفان این عدد ۷ درصد بیشتر بود و در آخر نت‌برگ با میانگین ۳٫۸ ستاره نسبت به تخفیفان با ۳٫۵ ستاره محصولات و خدمات بهتری عرضه کرده است.

اما موردی که در پایان به آن اشاره می‌کنیم جدای از رسالت این نوع کسب و کار دیجیتال در حوزه مارکتینگ، عملکرد این دو برند را در حوزه برندینگ نیز بررسی کردیم و از بین کسانی که این نوع کسب و کار را می‌شناختند ۷۶ درصد نام شرکتی را در زمان فکر کردن به “تخفیف و خرید گروهی” به خاطر نمی‌آورند و نت برگ ۱۲ درصد و تخفیفان ۶ درصد اولین برندی بودند که به ذهن مشتری می‌آمدند. جالب اینکه ۴ درصد از افراد دیجی‌کالا را با این عنوان به خاطر می‌آورند.

با نگاهی به ترندهای کسب و کار دیجیتال و مطابق با بررسی نمونه‌کاوی انجام شده روی سرویس اینترنتی گروپان Groupon، به نظر می‌رسد روند رشد سرویس‌های تخفیف گروهی در دنیا رو به افول هست و مخاطبین آن نیز بخش کوچکی از جامعه هستند که تنها به دنبال تخفیف در خرید هستند. باید نشست و دید که در چند سال آینده، وضعیت سرویس‌های تخفیف گروهی در ایران به کجا خواهد رفت.


عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.