Take a fresh look at your lifestyle.

چگونه تبلیغات مؤثر داشته باشیم؟

خیلی از ما فکر می کنیم که تبلیغات به خودی خود باید منجر به افزایش فروش شود اما این تفکر تا چه حد صحیح است؟

به گزارش هفته نامه عصر ارتباط، اگر بخواهیم صادق باشیم باید اینطور بگوییم که تبلیغاتی که بدون برنامه ریزی وخود به خود منجر به افزایش فروش شود، کاملاً به صورت اتفاقی این نتیجه را رقم زده است.

اکثر صاحبان کسب و کارهای اینترنتی به خصوص فروشگاه های اینترنتی به این صورت عمل می کنند که با طراحی یک یا چند بنر تبلیغاتی یا پوستر، تصویر مرتبط با محصول، پرداخت هزینه به وب سایت ها (مخصوصا وب سایت های دانلود و مجله های اینترنتی)، قرار دادن بنرهای تبلیغاتی یا اجاره کردن پست های ثابت (مطالبی که به صورت ثابت بالاتر از مطالب دیگر در سایت دیده می شود)، ارسال ایمیل تبلیغاتی یا راه های دیگر به تبلیغ محصول یا خدمات خود می پردازند و با فروش و ارائه خدمت و کسب سود مجددا روند قبل را تکرار می کنند؟ اما یک سوال اساسی؛ با قطع این روند چه تغییری در فرآیند فروش به وجود می آید؟

آیا وب سایت آنها همچنان به فروش ادامه خواهد داد یا نفس فروش آنها از شماره خواهد افتاد؟

حتما این جمله را شنیده اید که تبلیغات هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است اما آیا هر نوع تبلیغاتی سرمایه گذاری است؟ مسلما خیر!

تبلیغات به شکلی که بیان شد، پروسه ای به هم  پیوسته و هزینه بر است که با قطع آن کسب و کار دچار مشکل اساسی خواهد شد.

چه بسیار کسب و کارهایی بودند که در ماه ها یا سال های اول فعالیت خود به دلیل توانمندی مالی صاحبان آنها با تبلیغات بسیار، خود را مطرح کردند، اما با کم شدن توان مالی یا برنامه ریزی غلط و قطع تبلیغات به فراموشی سپرده شدند. اما چاره کار چیست؟

باید چه کار کرد تا بتوان تجربه موفقی از تبلیغات داشت؟ برنامه ریزی، کلید مؤثری در موفقیت است!

البته در اینجا منظور از برنامه ریزی یک طرح منسجم و جامع از راه های تبلیغاتی، اهداف، مخاطبان، نتایج مورد انتظار، راه های سنجش نتایج، رسانه های مورد استفاده، هزینه ها، مدت زمان هریک از برنامه های تبلیغاتی و… است.

در یک برنامه ریزی تبلیغاتی شما باید ابتدا مخاطبان و اهداف تبلیغات را مشخص کنید؛ قرار است پیام تبلیغات خود را با چه کسانی در میان بگذارید؟ این پیام قرار است چه تأثیری روی آنها بگذارد؟

به طور مثال یک فروشگاه اینترنتی محصولات آرایشی بهداشتی را در نظر بگیرید؛ مخاطبان این وب سایت کسانی هستند که بیشتر از باقی افراد به سلامت و بهداشت خود اهمیت می دهند. بیشتر این افراد در جامعه ما بانوان هستند.

یک فروشگاه اینترنتی آرایشی و بهداشتی می تواند انواع و اقسام محصولات را داشته باشد؛ تعداد بسیار بالایی از برندها و کالاهای مختلف. مسلما نمی توان همه آنها را در یک برنامه تبلیغاتی (به جز همکاری در فروش) به مخاطبان معرفی کرد.

مثلاً فرض کنید که این برنامه تبلیغاتی همزمان با فصل تابستان آغاز خواهد شد. پس محصولات مناسب این فصل بیشتر ضد آفتاب ها و ضدتعریق ها هستند. پس مشخص شد که می خواهیم چه چیزی را به مخاطبان مان معرفی کنیم.

مسلما بهترین رسانه برای تبلیغات یک فروشگاه اینترنتی خود وب سایت ها هستند. حتی تلویزیون هم نمی تواند در این مورد تأثیری مانند وب سایت ها داشته باشد.

 اما چه وب سایت هایی برای این تبلیغات مناسب هستند؟ مسلما وب سایت هایی که کاربران آنها بانوان فارسی زبان هستند.

مجله های اینترنتی وب سایت های ژورنال مد و لباس، وب سایت های مرتبط با هنرمندان و… بخش بزرگی از کاربران این وب سایت ها را بانوان تشکیل می دهند.

اما قبل از خرید تبلیغات در این وب سایت ها باید یک مورد را در نظر بگیرید؛ قرار است چه میزان هزینه کنید و چه چیزی به دست آورید؟

آیا هدف تان از تبلیغات صرفا فروش محصولات یا خدمت تان است؟

آیا می خواهید جایگاهی در ذهن مشتریان بسازید؟

آیا قصد دارید برند سازی کنید؟ (برنامه تبلیغات شان بخش از برنامه برندینگ شماست؟)

آیا…

بسته به پاسخ های تان به این سوال بودجه تبلیغات، نحوه تبلیغات، اینکه کدام وب سایت را برای تبلیغات انتخاب کنید، شعارهای تبلیغاتی، گرافیک و سایر موارد مربوطه انعطاف پذیر و قابل تغییر هستند.

فرض می کنیم که قرار است با استفاده از تبلیغات، محصولات مان را بفروشیم و در کنار آن جایگاهی در ذهن مشتری ایجاد کنیم تا ما را به خاطر داشته باشند. در این صورت باید انسجام تبلیغات را در آخرین حد رعایت کنیم.

نوع رنگ بندی، نزدیکی شعارهای تبلیغاتی و استفاده از المان های یکسان و رعایت این دست موارد باعث انسجام در تبلیغات می شود.

بهتر است برای هر وب سایت جدای از اندازه بنرهای تبلیغاتی، سناریوی متناسب با کاربران آن را در نظر بگیرید. 

یک لیست از وب سایت های هدف برای تبلیغات تهیه کنید. برای این کار می توانید از وب سایت های گوگل و الکسا استفاده کنید.

از گوگل می توانید برای یافتن وب سایت های مناسب و مرتبط با موضوعی که به دنبالش هستید استفاده کنید و از الکسا برای یافتن وب سایت های پربازدید تر در یک موضوع مشترک.

البته در مورد موضوعات تخصصی زیاد در انتخاب وب سایت هایی که رتبه های دو رقمی و تک رقمی دارند حساس نباشید.

وب سایت های تخصصی مناسب ممکن است رتبه های بیشتری در الکسا داشته باشند، اما بازدهی بالاتری نسبت به وب سایت های پربازدید تر برای تان به ارمغان بیاورند.

پس از انتخاب وب سایت ها و تطبیق با بودجه ای که در نظر گرفته اید تبلیغات را منتشر کنید.

این نکته را فراموش نکنید که حتماً با مدیران وب سایت هایی که می خواهید در آنها تبلیغات داشته باشید، ارتباط برقرار کنید.

در این ارتباط هم می توانید قیمت مناسب تری بخواهید و هم از پتانسیل کاربران یک وب سایت اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اطلاعات بیشتر باعث می شود پیش بینی های تان به نتایج واقعی نزدیک تر باشد. (در هر موردی داشتن اطلاعات بیشتر، برگ برنده محسوب می شود و شما را به موفقیت نزدیک تر می کند.)

اینکه چه تعداد کاربر از چه وب سایتی و از طریق کدام بنر یا متن تبلیغاتی وارد کدام قسمت از وب سایت شما شده و به کدام صفحات سرزده اند اطلاعات مفیدی است که می تواند شما را در ارائه بهترین خدمات به کاربران (مشتریان) و همچنین داشتن بهترین برنامه های تبلیغاتی کمک کند.

برای این بررسی ها می توانید از ابزار گوگل آنالیز استفاده کنید، البته این ابزار در حال حاضر برای  آی پی های ایران غیر فعال است و باید با استفاده از امکانات تغییر آی پی از آن استفاده کنید.

این را به یاد داشته باشید که اگر بدون سنجش نتایج تبلیغ کنید، کاری جز هدر دادن سرمایه های تان انجام نداده اید.

هیچ وقت به یک وب سایت به صرف اینکه بازدید خوب یا رتبه خوبی در سایتی مثل الکسا دارد سفارش تبلیغ ندهید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.