Take a fresh look at your lifestyle.

صادرات از مسیر تبلیغات می گذرد

کشور ایران به طور قطع برای دستیابی به توسعه پایدار نیازمند آن است که صادرات غیرنفتی خود را گسترش دهد و در مبادلات جهانی جایگاه خود را بالا ببرد. اما گذشته از عوامل تکنولوژیکی و تمرکز بر افزایش کیفیت محصولات و لزوم مشارکت با برندهای جهانی، در خصوص بازاریابی و تبلیغات نیز باید فعالیت های گسترده ای صورت گیرد. در مقاله حاضر به تبیین این موضوع مهم می پردازیم.

-صادرات با انواع عوامل محیطی، مشتریان و رقبایی سروکار دارد که متفاوت با بازار داخلی هستند. به همین دلیل، صادرات و تبلیغات آن، نیازمند مدیریت و روش هایی متناسب با بازارهای هدف و مخاطبان آنهاست.

– «تبلیغات فرامرزی»، نیازمند «تحقیقات فرامرزی» است. شناخت بر مبنای تحقیق، شناختی هدفمند، علمی و سیستمی است که می تواند زیربنای تبلیغات مناسب باشد. پیشنهاد می شود شناخت بازار خارجی، شرایط محیطی مشتریان و رقبا، در حدی متناسب با میزان و موقعیت صادرات ایران صورت گیرد.

–  هر اندازه حوزه فعالیت صادرات کشور افزایش یابد، ضرورت و اهمیت تحقیق و تبلیغ نیز بیشتر خواهد شد، به همین دلیل پیشنهاد می شود سازمان های حرفه ای تبلیغاتی و تحقیقات بازاریابی، دامنه فعالیت خود را گسترش دهند تا به عنوان عوامل اصلی توسعه صادرات، مطرح شوند.

–  سازمان های تبلیغاتی فعال در صادرات، علاوه بر تلاش برای آشنایی با فنون و فناوری های جدید تبلیغاتی و استفاده از آنها، نیازمند تقویت واحد تحقیقات بازاریابی هستند. استفاده از کارشناسان و مشاوران جامعه شناسی، روان شناسی، بازاریابی، تجارت و مدیریت بین المللی، باعث رونق فعالیت تبلیغات و صادرات می شود.

–  تبلیغات برای صادرات، بدون شناخت واقع بینانه صادرات، کامل نیست. سازمان های تبلیغاتی، ابتدا باید از انتظارات و خواسته های مشتریان خارجی، قوت ها و ضعف های رقبا در بازارهای هدف و عوامل محیطی اثرگذار بر تبلیغات در کشورهای مختلف (به ویژه عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و قانونی) آگاهی داشته باشند. علاوه بر این، سازمان های تبلیغاتی، نیازمند شناخت موقعیت و شرایط کالاها و خدمات صادراتی ایران، به ویژه کالا یا خدمتی هستند که تبلیغ آن را به عهده گرفته اند.

– در گذشته، تبلیغات در زمینه صادرات، بر بنیانی سست استوار بود. هیجان، شتاب و سراسیمگی صادراتی و صادرات اجباری و اضطراری، باعث شده بود تا هرکس به هر دلیل، هر نوع کالایی را به هر بازار و با هر شیوه ای صادر کند. گروه های غیرحرفه ای از پایه های تبلیغات، یعنی آگاه کردن، معرفی و ایجاد تصور، به بدترین شکل و روش استفاده کرده اند.

– سازمان های تبلیغاتی، علاوه بر شناخت کالاها و خدمات صادراتی، باید صادرکنندگان کشور را نیز بشناسند. علاقه، توانایی و آمادگی صادرکنندگان برای صادرات دائمی، همراه با درک ضرورت و اهمیت تبلیغات مناسب، زمینه خوبی برای همکاری فراهم می آورد. تا زمانی که زبان و درک مشترکی بین سازمان تبلیغاتی و مدیران و تصمیم گیرندگان اصلی سازمان های صادراتی به وجود نیاید، تبلیغات اصولی کمرنگ خواهد بود.

– با توجه به اهمیت و نقش عوامل گوناگون بازارافزایی در صادرات و برای نتیجه گیری بهتر از این عوامل، پیشنهاد می شود کمیته ای متشکل از دست اندرکاران امور صادرات و تبلیغات و کارشناسان توانمند و علاقه مند تشکیل شود تا ضمن تنظیم و تدوین راهبرد بازارافزایی و تبلیغات برای صادرات، مشاوره های لازم برای انجام هر یک از عوامل آمیزه بازارافزایی را به سازمان های مربوط ارائه دهد و از هرگونه فعالیت های تبلیغاتی غیرحرفه ای برای صادرات جلوگیری کند.

– راهبرد تبلیغات برای صادرات باید با راهبردهای توسعه صادرات کشور متناسب باشد. به عنوان مثال، اگر راهبرد گزینش بازارهای صادراتی ایران، مبتنی بر انتخاب بازارهای همسایه یا فعالیت در بازارهای معدود و به صورت متمرکز باشد، لازم است تبلیغات نیز با توجه به همین هدف و مرتبط با این گونه بازارها شکل گیرد.

– علاوه بر توجه به تبلیغات برای صادرات غیر نفتی، انجام تبلیغات اصولی برای نفت، با شیوه های مناسب ضروری است. این همایش، فرصت مناسبی است برای توجه کردن به ضرورت این نوع تبلیغات که اگر براساس برنامه ریزی دقیق صورت گیرد، نتایج مثبتی در برخواهد داشت.

– اهمیت دادن به سازمان های تبلیغاتی کشور و تقویت و حمایت آنها، زمینه مناسبی را فراهم می آورد تا این گونه سازمان ها، نه تنها در تبلیغات صادرات، بلکه در صادرات خدمات تبلیغاتی نیز موفق باشند. شرکت ها و سازمان تبلیغاتی و تحقیقاتی ایران می توانند از طریق مشارکت با سازمان های خارج از کشور، قابلیت و توانمندی های خدمات خود را بهبود ببخشند و در صادرات این گونه خدمات، به موفقیت دست یابند.

– تبلیغات برای صادرات، زمانی موفق خواهد شد که با سایر عناصر آمیزه بازارافزایی، یعنی فروشندگی و فروشندگان، عوامل انگیزه ساز و محرک های فروش کوتاه مدت و فوری و عوامل مرتبط با آوازه سازها و روابط عمومی، هماهنگ و مرتبط باشد.

–  تبلیغات برای صادرات نمی تواند جدا از واقعیت ها و ویژگی های مربوط به محصول صادراتی، قیمت گذاری و شیوه ها و مجرای توزیع و ارتباط با آنها صورت گیرد. به همین دلیل، هرگونه برنامه ریزی تبلیغاتی، نیازمند همفکری و مشاوره بین مدیران بازاریابی بین المللی شرکت صادرکننده و سازمان تبلیغاتی است.

– هرگونه عاملی که ارتباط بین صادرات و بازارهای خارجی را به وجود می آورد و باعث آگاهی و آشنایی، ایجاد انگیزه و گرایش مخاطبان به صادرات می شود، نوعی تبلیغ و بازارافزایی برای صادرات به شمار می رود.

– به منظور تبلیغات مؤثر برای کالاها و خدمات صادراتی ایران، توجه به نکات زیر ضروری است.

– تقسیم بندی کالاها و خدمات صادراتی، با توجه به ویژگی ها، جایگاه آنها در بازار هدف، مرحله منحنی عمر کالا یا خدمت، مزیت ها و امکان تداوم آنها.

– تقسیم بندی بازارهای هدف و مخاطبان بر مبنای اصل «پارتو»، اولویت بندی هدف ها و انگیزه های صادراتی از طریق ارتباط با صادرکنندگان.

– بررسی و ارزیابی عوامل و شیوه های مختلف ارتباط با بازارها یا بازارافزایی، با توجه به نوع محصول، نوع بازار، مخاطبان و رقبا و انتظارات، هدف ها و امکانات صادرکنندگان.

– اختصاص بودجه ای مناسب برای تبلیغات اصولی. – شناخت موانع، محدودیت ها، امکانات و تسهیلات تبلیغات در کشورهای خارجی.

– تبلیغات عمومی برای ایجاد تقاضای اولیه برای گروه کالاها و خدمات صادراتی ایران.

– تبلیغات برای ایجاد تقاضای ثانویه یا تقاضا برای کالاهای خاص.

– تبلیغات گروهی برای صادرات ایران، در رشته های مختلف.

– تبلیغات مقایسه ای، به ویژه برای محصولات سنتی و فرش ایران که بازارهای خود را از دست داده اند.

– خصوصی سازی فعالیت های بازارافزایی و تبلیغات و واگذاری این گونه فعالیت ها از مرکز توسعه صادرات، به سازمان های حرفه ای و نظارت بر کار آنها.

– ایجاد تشکیل حرفه ای در زمینه فعالیت های بازارافزایی برای صادرات ایران یا ایجاد تشکل های تحقیقاتی-تبلیغاتی تخصصی، برای شناسایی بازارها و شناساندن کالاها و خدمات صادراتی ایران به دنیا.

– ایجاد زمینه های همکاری و مشارکت بین تشکل های تبلیغاتی-تحقیقاتی ایران با مراکز خارج از کشور، به منظور توسعه تبلیغات صادرات ایران و فعالیت های بین المللی.

– درخواست از وزارت فرهنگ و آموزش عالی برای آموزش تحقیقات بازاریابی، تبلیغات و سایر عوامل بازارافزایی، به صورت جامع و کاربردی، در رده های مختلف دانشگاهی در رشته های مدیریت، ارتباطات و دیگر رشته های مرتبط علوم انسانی و پرورش نیروهای انسانی کارآمد برای آینده.

– درخواست از وزارت دارایی و امور اقتصادی برای پذیرش هزینه های تبلیغاتی و بازارافزایی صادرات و ایجاد معافیت های مالیاتی برای سازمان های تحقیقاتی-تبلیغاتی فعال در عرصه صادرات.

دکترای مدیریت گرایش بازاریابی

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.