Take a fresh look at your lifestyle.

روابط عمومی آینده بازاریابی اینترنتی

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) مفسران دنیای بازاریابی اینترنتی مدتهاست که در پی به روزرسانی های اخیر (تغییرات تمام عیار در الگوریتم ها جستجو) گوگل، مشتاق شنیدن صدای ناقوس مرگ بهینه سازی موتور جستجو (SEO) سنتی بوده اند.


این موضوع که دلایل آنها برای مطرح کردن این ادعاها چیست خود جای بحث زیادی دارد. گوگل در نبرد بی پایان خود برای اینکه عنکبوت های جستجویش رفتاری بیشتر شبیه به انسان داشته باشند، به طور فزاینده ای بر روی سیگنال های اجتماعی و محتوای با کیفیت تاکید کرده است.

با این حال، نظر من این است که اگر چه بهینه سازی موتور جستجو ماندنی است، اما تکامل آن بیشتر به سوی روش های سنتی روابط عمومی (PR) در سالهای آینده گرایش خواهد داشت. در این مقاله سعی خواهم کرد تا …
 

• با نگاه به آمار در بازاریابی اینترنتی شواهدی بیشتری برای این ادعا ارائه کنم.
• به این موضوع بپردازم که چرا روابط عمومی میتواند مکمل بهینه سازی موتور جستجو باشد.
• و مخصوصاً، چند پیشنهاد در مورد اینکه چگونگه بازاریابان می توانند در این روند سرمایه گذاری کنند ارائه کنم.

حقایق و اعداد و ارقام
همانطور که اشاره شد، گوگل می خواهد روبات هایش هنگام نمایش نتایج جستجو، بیشتر شبیه به انسان رفتار کند. بر این اساس، اجماع عمومی در میان کارشناسان این است که وزن بیشتر بر روی عواملی مانند لینک های ورودی و ( +۱)های گوگل پلاس و فیسبوک قرار می گیرد. در این روش است که نتایج شخصی سازی شده بیشتر و بیشتر به کاربران ارائه می شود.

«به طور کلی، مدیران وب سایت می توانند با ایجاد سایت های با کیفیتی که کاربران مایل به استفاده از آنها و به اشتراک گذاری آنها باشند، رتبه سایت خود را بهبود دهند» به طور مشابه، این تغییرات به صورت ماهرانه ای در راهنمایِ به تازگی تجدید نظر شده ی غول جستجو گوگل در مورد نحوه بهبود رتبه بندی وب سایت توسط مدیران سایت خلاصه شده است.


و این دقیقاً همان است که روابط عمومی در آن برتری دارد. هنگامی که عناصر فنی (فعالیت های فنی در مورد بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو) از کار افتاده باشند، تمرکز به طور مداوم روی تولید محتوای ارزشمند و قابل اشتراک گذاری خواهد بود که برای مخاطبان اصلی شما جذاب باشد، وظیفه ای که متخصصان روابط عمومی سنتی، تجارب زیادی در آن دارند.

اما فقط به سخن من بسنده نکنید. حداقل در بریتانیا، بازاریابان از منابع زیادی برای تقویت کردن وضعیت آنلاین برندهای خود از طریق روابط عمومی، استفاده می کنند. به عنوان مثال در این کشور،انجمن مشاوران روابط عمومی اخیراً دریافته است که ۷۲ درصد از موسسه های روابط عمومی در حال حاضر خدمات بهینه سازی موتور جستجو ارائه می دهند.


پرتقاضاترین خدمات بهینه سازی وب سایت، شامل ایجادِ محتوا، دسترسی و تعامل با مخاطبان وفعالان در شبکه های اجتماعی بود. 
بیش از ۶۰ درصد از کسب و کار ها بودجه بازاریابی اینترنتی خود را با تمرکز در بهینه سازی موتور جستجو، ایجاد محتوا و پرداخت به ازای کلیک (تبلیغات در موتوروهای جستجو) یا تبلیغات آنلاین افزایش داده اند.


در مقایسه با ۱۲ ماه قبل از آن، درآمد کسب و کارها از بازاریابی اینترنتی به طور قابل توجهی افزایش یافته است


کسب و کارها در بریتانیا به طور فزاینده ای منابع را به رسانه های اجتماعی اختصاص داده اند. هر چند بسیاری از آنها این فعالیت را درون سازمان خود نگه داشته اند، بخش قابل توجهی از آنها فعالیت در شبکه های اجتماعی را با آژانس های فعال در این حوزه تقسیم کرده اند و آن را کاملاً برون سپاری کرده اند.

حالا که در مورد کمکی که روابط عمومی می تواند به بازاریابی اینترنتی کند صحبت کردیم، سوال این است که بهترین روش ها برای بازاریابان برای استفاده از روشهای روابط عمومی در عرصه آنلاین چیست؟


۱) فعالیتهای آنلاین و آفلاین مکمل یکدیگر هستند
ایجاد محتوا یکی از چالش های کلیدی در برابر گسترش کسب و کارها به دنیای اینترنت است. با این حال، با حصول اطمینان از این که فعالیت های آنلاین و آفلاین مکمل یکدیگر هستند، برند می بایست مطمئن شود به میزان زیادی حرف برای گفتن در هر دو عرصه را دارد.


توئیت کردن های زنده در توییتر و به اشتراک گذاری اتفاقات مرتبط با رویدادهای شبکه های اینترنتی، کنفرانس های صنعتی، و فرصتهای سخنرانی باید رویکرد اصلی شما برای بهبود موثعیت کاری شما در جامعه تان باشد، و همچنین به شما کمک کند که طوری به نظر برسید که شما نبض بازار خودتان را دست دارید. 
از طرف دیگر، اگر فرصتی برای حضور در مطبوعات، تلویزیون، برنامه رادیویی، یا سخنرانی پیدا کرده اید، حتماً از طریق داشته های آنلاین خود بر روی آن سرمایه گذاری کنید.

۲) روابط رسانه ای خود را تقویت کنید
مدتهاست روابط عمومی بیشتر در مورد کیفیت بوده است تا کمیت. سازمانها و افراد اغلب استخدام ها و اخراج ها را بر اساس دسترسی به محافل مطبوعاتی مربوط انجام داده اند. بازاریابان اینترنتی باید تلاش کنند شیوه های روابط عمومی را با دیدگاهی برای ایجاد روابط بلندمدت با انتشارات آفلاین و آنلاین، وبلاگ نویسان و روزنامه نگارانی سرمشق قرار دهند که می توانند منابع با ارزشی برای پوشش خبری باشند.

۳) بهترین استفاده را از مطالب خود بکنید
با استفاده از وب سایت خود به عنوان مرکزی برای محتوای با کیفیت مرتبط با صنعت تان و ارائه نظرات خردمندانه در مورد مسائل مهم، پتانسیل جذب سهم بیشتر در شبکه های اجتماعی و فرصت ارسال (پُست) مهمان را در سایت های مرتبط (که پیوندهای ورودی ارزشمند بسیاری تولید خواهند کرد) را خواهید داشت.


اما ماجرا به اینجا ختم نمی شود. ارتقاء کیفیت محتوای سایت تان می تواند توجه افرادی را که برایتان دارای اهمیت هستند به شما جلب کند، که منجر به افزایش احتمال پوشش خبری شما در منابع چاپی و شرکت در مصاحبه ها، سرمقاله ها و رویدادهای دنیای واقعی شود، و همچنین باعث دریافت دورنمای کسب و کار جدید از گروه هایی می شود که از طریق وبلاگ ها، فیلم ها و مانند آن به سمت شما جذب می شوند.


خودِ روابط عمومی نیز می تواند تاثیر مستقیمی بر ترافیک سایت شما داشته باشد. لیندسی کرشاف از موسسه ی هاباسپات اعتقاد دارد که کسب و کارها همواره پس از اجرای یک کمپین هماهنگ روابط عمومی، شاهد افزایش ترافیک مرتبط با برند خود خواهند بود. بنابراین، علاوه بر تبلیغ های رویدادی خود به صورت آنلاین، مطمئن شوید که هنگامی که در فعالیت های دنیای واقعی وارد می شوید، حضور آنلاین خود را نیز به وضوح اعلام کنید.

۴) به انجمنها و مباحثه های صنعت مربوطه خود بپیوندید
و اگر هنوز به وجود نیامده اند، شما آنها را شروع کنید. پایگاههایی مانند LinkedIn و + Google جزو بهترین ابزارهای یافتن و ایجاد انجمن های مرتبط هستند. این پایگاهها همچنین فرصت به نمایش گذاشتن مهارت های شما را به کسانی که به دنبال مشاوره و یا راهنمایی هستند ارائه می دهند.

سخن آخر
توجه داشته باشید که روابط عمومی به هیچ وجه تیر خلاصی به مشکلات شما در بهینه سازی موتور جستجو و یا عدم فعالیت شما در رسانه های اجتماعی نیست، زیرا همانند تلاش های بازاریابی دیگر، کار سخت، همکاری، و بررسی منظم برای تحقق بخشیدن به یک کمپین روابط عمومی موفق لازم هستند.
با این حال، در بازاریابی اینترنتی، بازاریابان دانایی که از روش های روابط عمومی به شیوه ای پایدار و استراتژیک در تمام سطوح استفاده می کنند می توانند دنیایی از مزایای بالقوه را به دست آورند.


 

 

 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.