Take a fresh look at your lifestyle.

تأثیر اطلاعات و تبلیغات زیر آستانه حسی در حوزه بازاریابی

تبلیغات زیر آستانه حسی Subliminal advertising و کاربرد آن در بازاریابی موضوع این مقاله است.

به گزارش پارک بازاریابی ایران، مدیریت بازاریابی در سال های اخیر به دلیل توسعه رقابت در بازار های مختلف اهمیت ویژه ای در ایران پیدا کرده است. مدیریت بازاریابی در کشورهای پیشرفته در سال ۱۳۵۰ اهمیت خود را در حوزه کسب رضایت مشتری متبلور کرد، اما این اتفاق در ایران به دلایلی که به این مقاله ارتباطی ندارد، از سال های ۱۳۸۰ اهمیت یافت. به این ترتیب تولیدکنندگان و تجار محصولات و خدمات، جهت سهولت در امر فروش، متوسل به بازاریابی شدند. رشد رقابت در بازارهای مختلف، موضوع بازاریابی را تبدیل به یک ضرورت انکارناپذیر کرد.

حال سوال این است که ما تا چه حد با بازاریابی درگیر هستیم و آیا اطلاعات ما در این زمینه کافی است؟ آیا باید به دنبال روش های بازاریابی باشیم؟ پاسخ روشن است یعنی تنها مدیرانی امروزه در امر فرآیند بازاریابی موفق هستند که به صورت مداوم کلیه فرآیندهای بازاریابی خود را کنترل و رشد برند خود را به صورت دائمی دنبال می کنند.

از سوی دیگر، امروزه تخصص و تجربه به تنهایی کافی نیست و علاوه بر هر تخصص، به ایجاد زیرتخصص ها نیاز است. احتمالا مدیران هم متوجه الزام و اهمیت در نظر گرفتن این تخصص ها در کلیه فعالیت ها و فرآیندهای سازمان شده اند. آنچه مسلم است از سال ۱۳۹۲ برای کسب موفقیت در بازاریابی لازم است نگرش جدیدی به فرآیند بازاریابی داشته باشیم. در بازاریابی مدرن به مجموعه فرآیند بازاریابی اصطلاحا «مدیریت بازار» می گویند که شامل سه بخش می شود:

۱- ایجاد بازارهای جدید

۲- ایجاد آگاهی از بازارهای هدف

۳- حفظ و نگهداشت از مشتریان

عرضه کنندگان محصولات و خدمات باید نحوه بهره برداری و هدایت فعالیت های جاری جهت ترویج فروش و کسب کارآمد، به فرآیندهای بازاریابی نگرش متفاوت و جدیدی داشته باشند. حال قصد داریم برای این منظور در این مقاله به یکی از زیرتخصص های حوزه بازاریابی وارد شویم. همان گونه که مطلعید یکی از مهم ترین بخش ها و تخصص های بازاریابی، تبلیغات است.

کاربرد اطلاعات زیر آستانه حسی مخاطبان و مشتریان در تبلیغات

اطلاعات زیر آستانه حسی مجموعه نیازها و خواسته های عمده عقلانی و احساسی مخاطبان است که منجر به تصمیم گیری آنها برای خرید کالای مشخص و برندی خاصی می شود.

همانطور که می دانید تحقیقات بازاریابی موجب شناخت و درک مشتریان و بازار می شود. کسب اطلاعات بازار و شناسایی این اطلاعات  گام نخست در ارائه تبلیغات زیر آستانه حسی است. فراموش نکنید که برای کسب هر چه سریع تر هدف باید این مرحله را به درستی و با شیوه های علمی و توسط افراد خبره انجام دهیم.

همانطور که از موارد فوق مشخص است، تصور این موضوع که رسیدگی به مسائل بازاریابی تنها متوجه بخش فروش است، جایی در دنیای امروزی بازاریابی ندارد.

اطلاعات و تبلیغات زیر آستانه حسی در کنار بازاریابی حسی تکمیل شده و نتایج ارزنده ای برای برندها و شرکت ها کسب کرده است. شناخت ظریف از نحوه تصمیم گیری مشتریان (مطالعه رفتار مصرف کننده) اگر به درستی انجام شود، موجب اتخاذ سیاست های خرد و کلان در عناصر و ابزار بازاریابی (محصول، قیمت، ترفیعات و شبکه توزیع) می شود. به طور مثال اگر مشتریان در نحوه کاربرد یا حمل و نقل محصولات بهداشتی با مشکلی مواجه هستند ولی کمتر به آن توجه شده، یک فرصت برای شرکت های رقیب و یک تهدید برای شرکت تولید کننده محصول است.

متأسفانه برخی از تولیدکنندگان و تجار هنوز متوجه این حقیقت و نیاز مشاور بازاریابی نشده اند و کماکان به دنبال زد و بند و کشف راه های رانت در بازارهای مختلف هستند. یا برخی از تولیدکنندگان شرایط امروز کشور را درک نمی کنند و منتظر کمک های دولتی برای کارخانجات یا رونق بازار هستند. در این میان افرادی که گوی تمایز و رقابت را در حوزه بازاریابی از رقبا می ربایند، سهم بازار  قابل توجهی را از آن خود می کنند.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.