Take a fresh look at your lifestyle.

طراحی شعار برند

شعار برند با اهدافی درونی در ذهن طراحی می شود. شعار برند ترجمانی بیرونی است که به گونه ای خلاقانه در تلاش است تا توجه مصرف کننده را به خود جلب کند. گرچه شعار درونی برند نایک «عملکرد ورزشی معتبر» بود، اما برای شعار عمومی اش از «فقط به آن عمل کن» استفاده می کند.

به گزارش هورموند، سه شاخص کلیدی برای شعار درونی برند به صورت زیر است:

اطلاع رسانی: یک شعار مطلوب باید گروه یا گروه های تجاری را معین کرده و مرزها را مشخص کند. باید ویژگی های منحصربه فرد برند را نیز روشن کند.

ساده سازی: شعار تأثیرگذار برند باید به یاد ماندنی باشد و به این منظور باید کوتاه، دقیق و معنایی واضح و شفاف داشته باشد.

الهام بخشی: حالت ایده آل این است که برای این شعار برند زمینه ای را برای خود در نظر بگیرید که از نظر شخصی معنادار و به اندازه ای که ممکن است مرتبط با کارمندان باشد.

به طور معمول شعار برند به این منظور طراحی می شود که توجه مصرف کننده را به نقاط تمایز دهنده ای که منحصر به آن برند است جلب کند. دیگر جنبه های تعیین برند خصوصاً نقاط تشابه آن نیز اهمیت دارند و باید به شیوه های دیگری تقویت شوند.

شعار برند کمک می کند برندهایی که با رشد سریع مواجه هستند محصول خود را مشخص کنند یا از فضای رقابتی که برند مایل به رقابت در آن است بهره مند شوند، همچنان که برند نایک با شعار «عملکرد ورزشی» و دیزنی با شعار «سرگرمی خانوادگی» چنین اقدامی را انجام داده اند.

کلماتی که ماهیت محصول یا خدمات را بیان می کنند، یا نوع تجربیات یا مزایایی که محصول به همراه دارد، برای شناسایی گروه های موجود در بازار که گسترش یافتن در آنها مطلوب است بسیار حیاتی است. برای آن دسته از برند ها که در گروه های باثبات تری هستند و گسترش در گروه های متمایزتر به ندرت در آنها اتفاق می افتد، شعار برند تنها به نقاط تمایز دهنده متمرکزتر می شود.

شعار برند ها، قدرت و سودمندی خود را از معنای مشترک شان به دست می آورند. دیگر برندها در یک یا شاید تعداد انگشت شماری از پیوندهایی که شعار برند را پوشش می دهند قوی هستند. اما جهت مؤثر بودن برند، هیچ برند دیگری نباید در هیچ کدام از ویژگی ها ابعاد نمونه ای چشمگیر باشد. بخشی از موفقیت برندهای نایک و دیزنی این بوده که سال ها هیچ رقیبی واقعاً نمی توانست وعده چندگانه ای را که آنها با شعار برند خود پیشنهاد می دادند ارائه دهد.

تبدیل شعار به نام تجاری لکسوس

لکسوس ممکن است معانی مختلفی داشته باشد، اما احتمالا معنای آن ارزان یا تویوتا نیست. اگرچه تویوتا شاید یکی از قابل اطمینان ترین تولیدکنندگان در جهان باشد اما در بازار اتومبیل های لوکس و تشریفاتی حرفی برای گفتن ندارد. در واقع آنها به جهت تولید اتومبیل های قابل اطمینان و مقرون به صرفه معروف شده اند و از اعتبار کافی برای ورود به بازار اتومبیل های تشریفاتی برخوردار نیستند.

خب فکر می کنید برای حل این مشکل، کمپانی تویوتا چه راه حلی اندیشید؟ آنها با استفاده از نبوغ خود، نام تجاری لکسوس را به وجود آوردند.

اگر شما یک اتومبیل لکسوس خریداری کرده اید، در واقع اتومبیل تویوتایی دارید که ویژگی های بیشتری به آن افزوده شده است. وقتی لکسوس به وجود آمد، آنها می دانستند که راه دشواری در پیش دارند. آنها می خواستند این اتومبیل را به عنوان یک اتومبیل لوکس و تشریفاتی معرفی کنند اما در عین حال می دانستند که این کار بسیار دشوار خواهد بود چون چندین نام تجاری دیگر در بازار وجود دارند که با گذشت چندین سال به خوبی در بازار جا افتاده اند.

بنابراین آنها یک نام لوکس برای خودشان انتخاب کردند، یک بازیگر انگلیسی را برای ایفای نقش در آگهی های بازرگانی خود استخدام کردند و یک شعار عالی هم برای خودشان برگزیدند که می گفت:  «همه آنها چیزهایی که از یک اتومبیل لوکس ۳۰هزار دلاری انتظار دارید، به علاوه بسیاری از ویژگی های دیگر.»

کار آنها عالی بود. لکسوس اتومبیل لوکس ارزان تری به حساب می آمد اما آنها با این شعار توانستند این حس ارزان بودن را از خودشان دور کنند و نام تجاری لکسوس را به عنوان یک نام تجاری لوکس معرفی کنند.

گرچه بسیاری از قدیمی ها از لکسوس استفاده نمی کنند اما بعضی از افرادی که جوان تر هستند و در ذهن شان جایگاه مرسدس چندان هم لوکس نیست، به سمت استفاده از این اتومبیل روی آورده اند و از نظر آنها این اتومبیل، یک اتومبیل لوکس تمام عیار است.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.