Take a fresh look at your lifestyle.

ضرورت ایجاد تغییر در کسب و کار

سازمان ها همواره با تغییر شرایط محیط درون و بیرون سازمان به عنوان یکی از مسائل و چالش های جدی و اصلی مواجهند. این تغییر شرایط می تواند از تغییرات ساده در ابزارهای انجام کار (مثل استفاده از نرم افزار برای حسابداری به جای استفاده از دفاتر حسابداری) شروع شود و تا تغییراتی که سازمان را به  صورت بنیادین زیر و رو می کنند (مثلا تغییر فناوری تولید یک محصول) ادامه یابد.

در عین حال سازمان -در هر اندازه ای که باشد و در هر بازار و صنعتی که فعالیت کند – در طول چرخه عمرخود، برای رشد و موفقیت، نیازمند بهره گیری از نظام ها، ساختارها، فرآیندها و ابزارهای جدید، رسمی و استانداردی است که ممکن است در ابتدای کار به آنها نیاز نباشد (مثلا استفاده از سیستم ساعت زنی برای ثبت ساعت کار پرسنل). طبیعتا ممکن است مدیر کسب و کار تصمیم بگیرد که به دلایلی در سازمان خود تغییر ایجاد کند. اما در اینجا یک مشکل دیگر پیش می آید؛ اینکه سازمان، یک سیستم اجتماعی پیچیده است که شناخت و تغییر آن امری دشوار است.

در واقع هر سازمان مجموعه ای پیچیده از انسان ها، روابط و نظام ها، آداب، باورها و ارزش های بنیادین است که رفتار و عملکرد افراد در چارجوب آنها و در بستر ابعاد ساختاری سازمان شکل می گیرد. تغییر اجزای این مجموعه پیچیده، کار آسانی نیست. با این حال در ذهن بسیاری از مدیران، ماجرا امری سهل و ممتنع جلوه می کند و در نتیجه اغلب مدیران وقتی با لزوم تغییر ایجاد می شوند، برای جلوگیری از آسیب هایی که عدم تغییر برای سازمان ایجاد می کند، سریع دست به اقدام می زنند و سعی می کنند شیوه اندیشیدن و تصمیم گیری و همچنین روش های کاری سازمان و شرح فعالیت های کارکنان شان را هرچه سریع تر با وضعیت جدید سازگار سازند، اما در اغلب موارد، تغییر مورد نظر در عمل حتی با گذشت مدت زمان زیادی هم در سازمان ایجاد نمی شود.

علاوه بر آن در موارد بسیاری نه تنها تغییر مورد نظر در سازمان ایجاد نمی شود، بلکه مشکلات دیگری هم در سازمان و در مسیر ایجاد وضعیت مطلوب بروز می کند. به همین دلیل ثابت شده لازم است برای ایجاد تغییر همانند هر کار دیگری برنامه ریزی داشت و سپس وارد اجرا شد. در واقع باید به مدیریت تغییر در سازمان به عنوان یکی از فرآیندهای همیشگی و ضروری مدیریت سازمان توجه شود.

رهبری تغییر مدلی است که با استفاده از ترکیبی از سبک های رهبری سعی در آماده نگه داشتن کارکنان و سازمان برای یادگیری و رشد مستمر دارد. این سبک تا حد زیادی متفاوت از مدل رهبری سنتی است که معطوف به کنترل کارکنان از طریق مدیران است. رهبران تغییر کسانی هستند که به آینده فکر می کنند، مقصد را می شناسند، اعتماد به نفس برای ایجاد تغییر در خودشان دارند و همچنین برای کمک یا هدایت دیگران در ایجاد تغییر، صبر و بردباری به خرج می دهند.

ما نمی توانیم تغییرات را کنترل کنیم اما می توانیم خود را برای آن آماده کنیم. یک مدیر کارآمد در شرایط متفاوت از سبک ها و مهارت های متفاوتی استفاده می کند. وقتی سرعت تغییر افزایش می یابد و بیشتر بر سازمان تأثیر می گذارد، مهارت های مورد نیاز برای هدایت سازمان در جریان تغییر به صورت فزاینده ای مهم می شوند.

رهبران تغییر نیازمند شناسایی نقاط مناسب و موارد اشتباه سازمان خود و دیگر سازمان ها هستند. مدیران با کسب دانش مانند آگاهی از نظریه های حوزه کسب و کار خود، یادگیری استفاده از فناوری های نو، توانمند سازی خود در تطبیق و اقتباس مهارت ها و استراتژی ها و پذیرا بودن تفکر خلاق می توانند به رهبران تغییر تبدیل شوند. رهبران تغییر از توانایی های خود و افراد پیرامون خود به خوبی استفاده می کنند. آنها باید درباره کارگران فنی (آنهایی که دانش مشخصی دارند) و کارگران دانش (آنهایی که دانش عمومی دارند) اطلاعات مناسبی داشته باشند.

رهبران تغییر وقتی هنوز در سطح سنتی موفقیت های سازمانی قرار دارند برای تغییر آماده می شوند. آنها ثبات سازمانی و حس تداوم را ایجاد می کنند (به جای ایجاد تغییر به خاطر خود تغییر)، اما در عین حال آماده هستند که از طریق دانش مورد نیاز، تغییر و نوآوری ضروری را ایجاد کنند.

توصیه های حرفه ای از مدیران موفق

– عدم مشخص بودن محدوده دقیق تغییر و تمرکز روی جزییات غیرضروری یکی از مواردی است که در زمینه ایجاد تغییرات در شرکت معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد. به همین خاطر شاهد بی نتیجه ماندن تلاش ها هستیم. در این راستا لازم است بدانید چه قسمتی از شرکت به چه میزان به تغییرات نیاز دارد. با رعایت این مورد شما قادر به ایجاد تغییری اصولی و بدون دردسر خواهید بود.

– بشر همیشه درصدد ایجاد تغییرات مثبت، مهار تغییرات منفی و مبارزه با آثار آن بوده و سعی کرده است که تغییرات را مدیریت کند تا از آثار زیانبار آن در امان بماند. سازمان ها و بنگاه های اقتصادی نیز در دنیای پرشتاب امروزی دائما در حال تغییر و تحول هستند و سازمان هایی می توانند باقی بمانند که برای بقای خود مزیت رقابتی به وجود آورند. به همین خاطر نباید از اهمیت تغییرات در کسب و کار خود غافل شد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.