Take a fresh look at your lifestyle.

کلینیک کسب و کار / پرسش و پاسخ درباره کاهش کیفیت و قیمت کالا

پرسش: مدیرعامل یک شرکت مواد غذایی هستم. مدیران بازاریابی و فروش برای افزایش فروش کالا پیشنهاد کردند تا کیفیت کالا و قیمت کالا را پایین بیاوریم تا بتوانیم در رکود فعلی سهم بیشتری در بازار فروش داشته باشیم، آیا این راهکار مناسبی است؟

پاسخ کارشناس: ما کاهش کیفیت را برای هیچ برندی سفارش نمی کنیم حتی اگر این کاهش کیفیت باعث کاهش قیمت تمام شده و فروش بیشتر در بازار به صورت کوتاه مدت شود. زیرا با کاهش کیفیت، شما وفاداری مشتری را به کالا از دست می دهید و در درازمدت سهم فروش شما در بازار بسیار کاهش می یابد بنابراین کاهش کیفیت همراه با کاهش قیمت، استراتژی مناسبی برای شرکت های تولیدی نخواهد بود.

پیشنهاد ما این است که اگر می خواهید سهم فروش کالای خود را در بازار افزایش دهید، برخی از کالاهای شرکت را با کیفیت بالا و با تخفیف ویژه در یک بازه زمانی کوتاه عرضه کنید تا وفاداری مشتریان را به محصولات کالا افزایش دهید و اگر کالای شما دارای حجم زیادی است، می توانید با تغییر بسته بندی در حجم های کوچک تر امکان بیشتری برای افراد فراهم کنید تا از محصول شما خریداری کنند.

فرضا اگر شما ماست را در بسته های یک کیلویی به بازار عرضه می کنید و ۱۰۰ تومان می فروشید؛ می توانید در بسته های نیم کیلویی و ۲۵۰ گرمی نیز به بازار عرضه کنید تا به قیمت ۵۰ تومان یا ۲۵ تومان قابل فروش باشد و طیف بیشتری از افراد بتوانند محصولات شما را بخرند.

راهکار دیگر این است که برای افزایش سهم بازار واحد مطالعات و تحقیقات شرکت را فعال کنید. بدون شک یکی از راهکارهای شما برای اینکه فروش بیشتری داشته باشید، استفاده از نتایج واحد مطالعات و تحقیقات است. این واحد می تواند بسیار دقیق و علمی سهم شما را در بازار مشخص کند و دلیل کاهش یا افزایش سهم شما را در رقابت با شرکت های دیگر براساس داده های آماری تحلیل و تبیین کند.

همچنین بر پایه آمار واحد تحقیقات شما می توانید برای تغییر قیمت محصول اقدام کنید. فرضا اگر قیمت تمام شده کالای شما در مقایسه با گروه رقیب بالاست باید با استراتژی مناسب، قیمت تمام شده را بدون کاهش کیفیت کاهش دهید یا دلیل افزایش قیمت را از طریق رسانه های گروهی به مشتریان اطلاع دهید.

به هر صورت استناد و اعتماد شما به واحد مطالعات و تحقیقات می تواند شما را در تولید و فروش بسیار کمک کند، اما هیچ گاه از ترفند کاهش قیمت همراه با کاهش کیفیت برای رسیدن به فروش بیشتر استفاده نکنید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.