Take a fresh look at your lifestyle.

بازخورد جسورانه، میراث استیو جابز برای سازمان ها

باید در سازمان فرهنگی ایجاد شود که افراد بتوانند عقایدشان را بگویند و تشویق شوند که با صدای بلند، انتقاد کنند.تیم کوک، مدیرعامل اپل می گوید: «اگر از انتقاد خوشتان نمی آید، هیچ وقت رشد نخواهید کرد.»

به گزارش زومیت،این گفته، یادآور رفتارهای مدیرعامل فقید اپل، استیو جابز است که بعضی اوقات در جلسات، موضعی برعکس آنچه در ذهنش بود می گرفت تا بتواند افراد را ترغیب به بحث های بیشتر و انتقادات بیشتر کند. چون وی عقیده داشت که این کار باعث نتایج بهتری می شود.

اپل افراد را بر اساس مهارت های اجتماعی و فنی شان استخدام می کند و مهم ترین کارمندان برای اپل، کارمندانی هستند که مهارت های اجتماعی قوی دارند و جرئت بسیار زیادی دارند که بایستند و حرفشان را بزنند. جابز برای افرادی که عزم داشتند که موانع را کنار بزنند، احترام بسیار زیادی قائل بود. هنگامی که استیو جابز از دنیا رفت، جشن بزرگداشتی برای او در شرکت اپل برگزار شد.

مدیر طراحی اپل، جانی آیو، گفت جابز ایده های مبهم را به افراد می داد و انتظار داشت که آن ها از این ایده ها رمزگشایی کنند و بازخورد صادقانه شان را به او بدهند. این کار به روش «بازخورد جسورانه» در شرکت اپل معروف شده است.

جانی آیو در این باره می گوید:

استیو پیش من می آمد و می گفت: «جانی، یک ایده ی احمقانه برایت دارم!» البته بعضی وقت ها هم این ایده ها واقعا احمقانه بودند. ولی بعضی وقت ها پس از مطرح کردن ایده، کل اتاق ساکت می شد و ما متوجه می شدیم که یک ایده وحشتناک عالی و جسورانه پیدا شده است.

استخدام کارکنان بر اساس استانداردهای بالا

یکی از مدیران استخدامی اپل، یک فرم استخدامی را که پس از مصاحبه با کارجو پر شده بود، نشان داد. یک سؤال خیره کننده در آن وجود دارد: «آیا این شخص می تواند پابه پای استیو جابز بیاید؟» شاید این مهم ترین سؤالی باشد که یک مدیر استخدامی در فرآیند استخدام یک شخص می تواند از خودش بپرسد. استیو جابز به عنوان یک مدیر چالشگر شناخته شده بود و عمیقا به افرادی که جرئت ابراز عقیده دارند، احترام می گذاشت.

سال ها پیش، از جیمز هیگا، یکی از معاونان شرکت اپل پرسیده شده بود که کارکنان با استیو جابز چطور است؟ جیمز مطالعات سیاسی خوانده بود و عکاس آزاد بود، نه یک متخصص کامپیوتر. چرا استیو جابز او را استخدام کرد و چنین موقعیت شغلی حساسی مانند مذاکره برای حق امتیازهای موسیقی برای فروشگاه آیتونز را به او داد؟ جیمز می گوید: «استیو توانست به من اعتماد کند که این اعتماد به دلیل روراستی من، صداقت و توانایی پابه پا آمدن با استیو در هر مسئله ای بود.»

بازخورد جسورانه می تواند مرگ و زندگی را تعیین کند

در یکی از برنامه های بزرگ آموزشی در زمینه ی چالش های ملی حساس در زمینه امنیت، بعد از اینکه بحثی چالشی اجرا شد، مدیر برنامه ی آموزشی هیچ سؤالی از دانشجویان نپرسید. در عوض گفت: «چه کسی با من مخالف است؟ فکر می کنید کدام بخش از صحبت های من اشتباه بوده است؟»

دانشجویان باید دیدگاه انتقادی بر صحبت های مدیر برنامه آموزشی ایراد می کردند. آن ها هیچ ترسی از ابراز عقیده  نداشتند. چنین دیدگاهی حتی در فضای شرکت های بزرگ نیز بعضا وجود ندارد. پس از جلسه، یکی از شرکت کنندگان که از رفتار این مدیر به وجد آمده بود از او پرسید: «چرا این کار کردی؟» وی پاسخ داد: «کار ما، مرگ و زندگی است، ما اجازه ی اشتباه کردن نداریم.» در بحث مسئله ی دفاع ملی، هیچ جایی برای تقلید کورکورانه وجود ندارد. مدیر برنامه، به دانشجویان گفت باید بازخوردی جسورانه بدهند و انتظار داشت که آن ها نقص صحبت های او را پیدا کند.

اگر بازخورد جسورانه نبود، صنعت هوانوردی به اندازه ی امروز، امن نمی شد. در دهه ی هفتاد، خطوط هواپیمایی دچار مشکلاتی بودند. خبرگان صنعت در مورد مشکلات موجود مطالعاتی انجام دادند و متوجه شدند که مشکلات ارتباطی در کابین خلبان وجود دارد. مخصوصا اینکه کمک خلبان همیشه ساکت بود؛ حتی اگر می دانست مشکلی پیش آمده است. امروز، خطوط هواپیمایی برنامه ای تحت عنوان مدیریت منابع کادر پرواز اجرا می کنند تا این فرهنگ را ایجاد کنند که کمک خلبان ها و خدمه ی پرواز باید بتوانند آزادانه با هم ارتباط داشته باشند.

کلید بازخورد جسورانه

اگر شما از کارکنانتان، بازخورد شجاعانه می خواهید، باید در شرکت خود فرهنگی ایجاد کنید که افراد متوجه شوند در ازای ارائه ی عقایدشان، از احترام برخوردار می شوند. در صنعت هواپیمایی، این مسئله با شعار «هیچ مشکلی نباید وجود داشته باشد» شناخته شده است. افراد بدون هیچ ترسی از عواقب صحبت هایشان، اعتراض می کنند و عقایدشان را بیان می کنند.

اعضای تیم شما باید مطمئن باشند که اگر عقیده ای را به زبان آوردند، مجازات نشوند یا عواقب سنگینی برای آن ها نداشته باشد. در عوض باید تشویق شوند و پست های کلیدی به آن ها داده شود تا سایر افراد در سازمان نیز جرئت پیدا کنند حرفشان را به زبان بیاورند. هر کسب وکاری تغییرات و تهدیداتی دارد. محیط خفقان برای ابراز ایده ها، نمی تواند در مواقع بحران، راه حلی مطمئن برای نجات سازمان باشد.

نظرات بسته شده است.