گزینههایی که مخاطب را در صفحه فرود گمراه میکنند
همه ما میدانیم که چقدر صفحات فرود روی موفقیت یک کمپین تبلیغاتی تاثیر می گذارند و همیشه باید قبل از شروع هر کمپین تبلیغاتی، یک صفحه فرود مناسب و درخور هدف تبلیغاتی خود طراحی کنیم و به شدت روی آن دقت به خرج دهیم. زیرا یک قدم اشتباه در طراحی صفحه فرود، سبب میشود تا کل هزینه تبلیغاتی شما تلف شود. یکی از این قدمهای اشتباه که خیلی از کمپینها را به شکست کشانده، این است که گزینههای زیادی را حین طراحی صفحه فرود خود در آن قرار دهید و مخاطب را از هدف مورد نظرتان منحرف کنید. اما در حقیقت به چه شکلی این اشتباه صورت میگیرد؟ با ذکر چند نمونه کاملا متوجه این شکل از اشتباه خواهید شد:
نمونه ۱: یک آگهیدهنده قصد دارد تا به جمعآوری سرنخ (Lead) بپردازد و به جای اینکه یک کادر برای دریافت ایمیل در صدر صفحه فرود خود قرار دهد، تصمیم میگیرد تا یک ویدیو طولانی در ابتدای صفحه قرار دهد. و سپس کادر را در زیر ویدیو بگذارد. همین جایگزینی اشتباه سبب میشود تا مخاطب گمراه شود و پس از مشاهده ویدیو، صفحه فرود را ترک کند و آگهیدهنده در انتهای کمپین به سرنخهای محدودی دست پیدا کند.
نمونه ۲: یک شرکت قصد دارد تا به کمک تبلیغات کلیکی، مخاطبان بیشتری با دفتر آنها تماس بگیرند؛ اما مدیر کمپین به دلیل اینکه یک کتاب الکترونیک موفق منتشر کرده است، تصمیم میگیرد تا با قرار دادن یک فرم با درخواست ۵ اطلاعات مختلف کتاب را در اختیار مخاطب قرار دهد. شماره تلفن هم یکی از اطلاعاتی هست که دریافت شده است! اما مشخصا یک شماره تلفن قابل کلیک میتوانست خیلی راحتتر این کسبوکار را به هدفش نزدیک کند.
نمونه ۳: خیلی از کسبوکارها از تبلیغات بنری در جهت بازاریابی محتوا بهره میبرند. اشتباه بزرگ این کسبوکارها درخواست اطلاعت بیش از حد برای در اختیار قرار دادن محتوایی است که میخواهند در اختیار مخاطب خود قرار دهند. در صورتی که یک نام و ایمیل کافیست!
چند نمونه موفق صفحه فرود ایرانی و خارجی:
۱. صفحه فرود مرواهاست که با هدف جمعآوری سرنخ طراحی شده
در این صفحه فرود شاهد کادری هستیم که مستقیما قصد گرفتن ایمیل را دارد و انگیزهای هم در کنار آن قرار داده تا مخاطبان به واسطه آن تحریک شوند که ایمیل خود را وارد کنند.
۲. صفحه فرود زِندسک (Zendesk) که هدفش افزایش افزایش کاربران است
در این صفحه فرود ساده که ظاهری مینیمال دارد، سعی بر این شده تا در کمترین مدت زمان یک مخاطب به کاربر این سرویس تبدیل شود. اینکه دو راه برای عضویت در سرویس ارتباط با مشتری زِندسک وجود دارد، رویکرد هوشمندانهای است که توسط طراحی صفحه فرود انتخاب شده است.
۳. صفحه فرودی دیگر که نسبت به هدف نیاز خود، کادر دریافت اطلاعات ایجاد کرده است
این صفحه فرود که قبلا در بلاگاَد تحلیل شده است هم، از مورادی است که به درستی طراحی شده است.
به این منظور که بیشتر درکی از یک صفحه فرود مناسب نسبت به هدف انتخاب شده نیز پیدا کنید، لازم است تا نمونههای بیشتری را دیده و تشریح آنها را مطالعه کنید که در ادامه سه نمونه آوردهایم:
نظرات بسته شده است.