Take a fresh look at your lifestyle.

چگونگی استراتژی در شبکه های اجتماعی برای فروشگاه های آنلاین

یکی از مشکلات و معایب ما در تجارت یا در هر زمینه ای از بیزینس، مخصوصا کسانی که حوزه فعالیت شان بیشتر داخلی باشد، عدم رعایت قانون کپی رایت در ایران است؛ در حال حاضر افراد زیادی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند؛ یعنی صاحب ایده هیچ گونه پشتوانه قانونی جهت استفاده از ایده خود را ندارد و طبیعتا این شامل هرگونه ایده جدید در شبکه های اجتماعی مرتبط با فروشگاه های آنلاین نیز هست؛ اما قسمت خوب ماجرا این است که اگر شما ایده نو و جذابی جهت این حضور داشته باشید، کپی کنندگان عزیز با تکرار آن ایده به هیچ وجه موفقیت خاصی به دست نمی آورند، لذا نخستین توصیه جهت حضور در شبکه های اجتماعی برای هر نوع تجارت، عدم تکرار راه حل های دیگران و تکرار مکررات است و با قاطعیت می توان گفت که کپی کردن در فضای مجازی به شکست و هدر دادن زمان و انرژی منجر می شود.

موضوع مهم تر این است که با خرج کردن پول و هزینه گزاف نمی توانید شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام یا تلگرام یا. . . خود را پربازدید کنید. باید طراحی متفاوت داشته باشید، مانند سایت ها؛ بنابراین این عرصه، صرفا عرصه ایده و فکر جدید است. اگر می خواهید در فضای مجازی موفق باشید مخلوط کردن چند ایده از چند صفحه یا کانال موفق را فراموش کنید و قدم اول تان صرفا باید ایده ای جدید و نو باشد.

پس از ایجاد صفحه اجتماعی فروشگاه تان به دقت و با پیگیری، نظرات مشتریان و حتی رقبای تان را مطالعه و بررسی کنید و به هیچ وجه سعی در اثبات اینکه طرح شما بهترین است نداشته باشید. به مشتریان تان ثابت کنید که به حرف های شان و نظرات شان خوب گوش می دهید و سعی در اعمال نظرات خوب آنها دارید.

گام بعدی تمرکز کردن به محدوده ای خاص است. به این معنی که بیشترین افراد بازار هدف شما در آن حضور دارند، نه اینکه سعی کنید همه را هدف بگیرید چون معمولا در عمل هیچ کدام را به دست نخواهید آورد. این موضوع در شروع کار اهمیت دوچندان خواهد داشت، با خود صادق باشد و همچنین با مشتریان تان که هدف تان از حضور در رسانه های اجتماعی چیست؟ صرفا فروش؟ خدمات؟ آگاهی بخشی در مورد کالا یا خدمت تان؟ ایجاد و حفظ مشتریان وفادار؟ یا سرگرمی کانالیزه شده برای مشتریان تان؟ بسیار مراقب باشید که از مسیر و استراتژی مذکور خارج نشوید.

از همان ابتدا معیار سنجش کارایی صفحه خود را مشخص کنید که آیا این معیار براساس تعداد اعضاست، تعداد لایک ها یا براساس اشتراک گذاری ویدئوها، مطالب نوشتاری یا ترکیب معنادار هر دو است.

برای شبکه های اجتماعی خود باید برنامه و ساعت مشخصی تعیین کنید؛ مثلا هر روز یک ساعت بین ساعت ۱۲ تا یک ظهر که بازدهی هم بیشتر است، مطالب خود را به اشتراک بگذارید و به صورت یک کار جدی نه همراه با گشت و  گذار در شبکه های اجتماعی و هر وقت که حوصله داشتید این کار رو انجام دهید.

در پایان ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که صرفا به یک شبکه اجتماعی بسنده نکنید، هم زمان در چند شبکه اجتماعی پرطرفدار فعالیت داشته باشید، دقت کنید که استراتژی و روش های برخورد و اشتراک گذاری محتوا در همه شبکه های اجتماعی در عین تفاوت، باید از یک ساختار پیروی کند.

کارشناس ارشد کسب و کار

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.