Take a fresh look at your lifestyle.

جسارت به اندازه بادی شاپ

آنیتا رادیک هنگامی که نخسین شعبه از فروشگاه بادی شاپ  را تاسیس کرد، به هیچ وجه فکر بنیان گذاری یکی از بزرگترین  شرکت های لوازم آرایشی بریتانیا را در سر نداشت. در واقع بیش از آنکه رادیک به دنبال ثروتمند شدن باشد، در جستجوی رهایی از وضعیت ناگوار اقتصادی اش بود. صاحب برند بادی شاپ راهکار این رهایی از وضعیت ناگوارش را در ایده ای نوین به نام “محصولات آرایشی طبیعی” دنبال می کرد. خانم هایی که از لوازم آرایشی استفاده می کنند، همیشه دغدغه میزان ضرری که این لوازم به پوست و سلامتی شان می زند را در سر دارند.

یک جستجوی ساده در اینترنت و یا آرشیو خبرگزاری-ها کافی است تا به عمق فاجعه پی ببریم. با این حال باید توجه داشت که در زمان تاسیس نخستین شعبه بادی شاپ خبری از توسعه فراگیر اینترنت نبود. بر همین اساس مطبوعات چاپی و همچنین موضع برخی از متخصصان پوست و مو منبع اصلی تشدید نگرانی مصرف کنندگان لوازم آرایشی بود.

اگرچه تاکید بر روی تولید طبیعی محصولات تاثیر فراوانی بر جذب مخاطب دارد، با این حال در پیچ وخم کسب وکار باید ایده-های پشتیبان را نیز مورد توجه قرار داد. ایده های پشتیبان به طرح هایی گفته می شود که در زمینه بازاریابی، تبلیغات، ارتباط با مشتری و فروش مطرح گردیده و کارکردشان در بهبود اجرای ایده اصلی است.

بر همین اساس محور عملیاتی تیم اجرایی بادی شاپ بر روی تبلیغات ارزان قیمت، ارائه آموزش مناسب به مشتری در مورد شیوه مصرف لوازم آرایشی و همچنین انجام فعالیت های مختلف اجتماعی بود. چنین طرح هایی تحت هدایت رادیک تبدیل به سازمانی گردید که اکنون برای بیش از نیمی از مردم جهان نامی آشنا و محبوب است. بر اساس برآوردهای اخیر میزان سرمایه این غول دنیای آرایشی ۱۶ میلیارد دلار می باشد. این سرمایه عظیم حاصل ایده ای خلاقانه و جدید می باشد.

آنیتا در سال ۱۹۴۲ در یک خانواده ایتالیایی ساکن در انگلستان متولد گردید. پس از پایان دوره تحصیل در دبیرستان به اصرا مادرش در یکی از دانشگاه های حومه لندن ثبت نام کرد. با این حال روحیه ماجراجوی رادیک خیلی زود خود را نمایان ساخت. تنها چند ترم لازم بود تا این جوان ایتالیایی متوجه عدم سازگاری روحیه اش با فضای آکادمیک دانشگاهی شود.

بر همین اساس خیلی زود عرصه تحصیلات رسمی را کنار گذاشته و برای ادامه ماجراجویی اش سازمان ملل متحد را انتخاب کرد. عضویت داوطلبانه در طرح های مختلف این سازمان به آنیتا فرت داد تا بسیاری از کشورهای مختلف اروپا را از نزدیک مشاهده کند. این مشاهده و آشنایی با فرهنگ بومی هر منطقه باعث گردید تا به هنگام بنیان گذاری بادی شاپ و توسعه کسب وکارش در سطح اروپا به خوبی نسبت به واکنش احتمالی مردم یک کشور نسبت به محصولی خاص اطلاع داشته باشد.

دوران پس از ازدواج برای بسیاری از خانم ها با ایجاد محدودیت هایی در زمینه اشتغال همراه است. این دشواری ها با بچه-داری به اوج خود خواهد رسید. با این حال آنیتا مثال نقض آشکاری در این زمینه است. بر اساس آنچه این فعال عرصه کسب-وکار و محیط زیست بیان می دارد، نبود شوهر و ضرورت تامین نیازهای دخترش باعث اجرای ایده بادی شاپ گردید. فروشگاه اولیه بسیار ساده طراحی شده بود. در راستای القای حس طیعی بودن محصولات از رنگ سبز به صورت وسیع استفاده شده بود.

اگر اندکی صادقانه به یک برند نوپا بنگریم، دغدغه اقتصادی بیشترین تمرکز مجموعه را به خود معطوف خواهد کرد. بر همین اساس آنیتا و برند جدیدش تا جای ممکن هزینه ها را کاهش داد. برای انجام این طرح ایده جمع آوری بسته ها و جعبه های لوازم آرایشی فروخته شده به اجرا در آمد. باید یادآوری شود که در ازای تعداد مشخصی از بسته های تحویل داده شده، مشتری محصول رایگان دریافت می کرد.

نکته ای که بادی شاپ را از نمونه های دیگر متمایز می سازد، تاکید آن بر مفهوم بازشگت اعمال است. در واقع رادیک از جمله کسانی بود که به شدت بر آموزه پاسخ جهان به رفتارهای ما معتقد بود. بر این اساس هر رفتاری، خوب یا بد، از ما سر بزند، نتیجه اش را مشاهده خواهیم کرد. چنین اعتقادی منجر شد تا بادی شاپ در بسیاری از طرح های خیرخواهانه و حمایت از کسب وکارهای محلی شرکت نماید.

پرسش هایی برای پیشرفت

–    امروزه بادی شاپ را همه با محصولاتی باکیفیت و طبیعی می شناسند. همان طور که بیان گردید این فرایند در بازه زمانی طولانی شکل گرفته است. بر این اساس پرسش اصلی را در ایده حاضر به این صورت می توان مطرح ساخت: برنامه اصلی سازمان تان برای القای اهیت برندتان به مخاطب چیست؟

پاسخ به این سوال از آن جهت اهمیت دارد که خط مشی و شرست شرکت تان را پایه گذاری خواهد کرد.

–    بسیاری از افراد شرایط موجودشان را مانع اصلی در برابر کسب موفقیت می بینند. به عنوان یک همسر، زن خانه-دار و مادر شرایط برای آنیتا بسیار دشوار بود. با این حال در تحلیل نهایی این شما هستید که سرونوشت تان را رقم خواهید زد. اندکی تلاش و امید برای کسب موفقیت در عرصه کسب وکار از نیازهای ضروری محسوب می شود.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.