Take a fresh look at your lifestyle.

آیا وردپرس برای سئو بهتر است؟

خیلی از ما روزانه با سئو و مفاهیم مربوطه‌اش سر و کله می‌زنیم. شاید اولین چیزی که با شنیدن کلمه سئو به ذهن ما می‌رسد، این است که سئو مخفف عبارت Search engine optimizationn است. اما واقعا یعنی چه؟ آیا باید تحت‌الفظی آن را ترجمه کنیم و انجام دهیم؟ نه. سئو یک تکنیک و یک روش نیست! بلکه سئو یک علم است. یک تخصص است و به کسی که آن را انجام می‌دهد، سئوکار، متخصص سئو یا مشاور سئو می‌گویند.

راستش اول بگذارید بگوییم که تعریف من و خیلی‌های دیگر از سئو چیست! سئو یک تخصص است که به افزایش بازدیدکننده‌ هدفمند شما از موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند. در این فرایند، تجربه کاربری، محتوا، بک‌لینک‌ها، شبکه‌های اجتماعی و  مباحث فنی مثل سرعت و ساختار سایت دخیل هستند.

بیشتر قوانین سئو توسط گوگل مشخص می‌شوند و دیگر موتورهای جست‌وجو قوانینی شبیه به گوگل دارند. گوگل برای رتبه بندی صفحات از بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف استفاده می‌کند و این فاکتورها هرروز در حال تغییر هستند. به طوریکه الگوریتم‌های گوگل در هر سال حداقل ۵۰۰ بار توسط مختصصین بخش‌های مختلف گوگل بروز می‌شوند.

راستش چیزی عوض نشده است! قبلا هم گوگل می‌گفت که سایت شما باید محتوای خوبی داشته باشد، قبلا هم می‌گفت که نباید بک‌لینک‌های غیرطبیعی داشته باشید، اما نمی‌توانست این موارد را به درستی تشخیص دهد و خیلی کم پیش می‌آمد که یک سایت پنالتی شود. اما حالا گوگل دارد به بلوغ می‌رسد و می‌تواند بفهمد که چه محتوایی ضعیف است و چه محتوایی قوی‌تر. می‌تواند بفهمد که چه کسی بک لینک خریده است و چه کسی لینک‌هایش طبیعی است. سئو همان است، فقط دیگر گوگل گول نمی‌خورد.

در واقع سئو را باید از قبل از این که سایت شروع به فعالیت کند آغاز کرد؛ طراحی و ساختار سایت باید بر اساس قوانین تجربه کاربری باشد تا دسترسی کاربر به صفحات مختلف زجرآور نباشد! کاربر باید بتواند در کمتر از ۴ کلیک به محتوای مورد نظرش برسد و الکی در صفحات و آرشیو‌های سایت نچرخد. صفحات سایت نباید تبلیغات آزاردهنده داشته باشند. در اینجا سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که آیا کاربران می‌توانند صفحات قدیمی سایت من را به سرعت پیدا کنند؟ آیا کاربر می‌تواند با یک نگاه بفهمد که سایت شما و آن نوشته در چه موردی است؟

در مرحله بعد باید با تولید محتوای خوب، لینک‌های خوب دریافت کنیم و به لینک‌بیلدینگ طبیعی بپردازیم. لینک‌ها هنوز بخش مهمی از سئو هستند و خواهند بود! لینک‌ها پل ارتباطی سایت‌ها هستند و اعتبار از طریق لینک‌ها بین صفحات مختلف در جریان است. پس از تولید محتوا و لینک‌بیلدینگ باید در بازه‌های مشخص سایتتان را بررسی کنید و مطمئن شوید که سایتتان همیشه بهینه خواهد ماند و مشکلات احتمالی‌اش رفع می‌شوند. باید آمار سایتتان را همیشه مانیتور کنید، بررسی داده‌های به دست آمده عملا مشخص کننده‌ جریان حرکتی شماست. اگر کارها را درست انجام داده باشید باید رشد را در آمار خود مشاهده کنید. اگر آمار شما با تمام تغییرات ثابت است و یا حتی افت در آن مشاهده می‌کنید پس کار شما دارای نقصی است و باید جلوی ضرر را بگیرید.

این روزها قوانین گوگل به سمت معیارهای که با تجربه کاربری گره خورده حرکت می‌کنند، گوگل بر اساس قوانینش مشخص می‌کند که آیا این صفحه رضایت کاربران را در پی خواهد داشت یا خیر. پس در مرحله اول بدانید که آیا کاربر از حضور در سایت شما راضیست و طراحی سایت شما به او کمک می‌کند تا به چیزی که می‌خواهد سریع‌تر برسد؟ حالا باید ببینیم که آیا سایت شما به درستی کدنویسی شده است؟ آیا در سایتتان لینک شکسته دارید یا نه؟ آیا محتوای مرتبط و خوب دارید؟ آیا محتوایی که ایجاد کردید بهینه است و لینک‌های داخلی‌اش به کاربر کمک می‌کند تا بین صفحات به خوبی جابه‌جا شود؟ آیا متاتگ‌های صفحات به درستی تعریف شده‌اند؟ با انتشار آپدیت مرغ مگس‌خوار، گوگل درک بهتری از کلمات کلیدی پیدا کرده است. گوگل سعی می کند جملات و مفهوم آن‌ها را بفهمد. کاربران از گوگل راهنمایی می خواهند. گوگل نیز تمام سعیش بر این است که بهترین نتیجه و بهترین پاسخ را به کاربرانش بدهد. گوگل زمانی سایت شما را دوست خواهد داشت که شما هم بهترین پاسخ را به سوالات کاربرانش بدهید.

چیزی که در این پست به دنبال آن هستیم؛ ایجاد یک ساختار مناسب برای یک سایت وردپرسی، بهینه‌سازی آن، افزایش سرعت و بهبود اوضاع محتوای آن است. از آنجایی که وردپرس سیستم بسیار محبوبی در بین وبمستران و مدیران وب‌سایت ایرانی است، تصمیم گرفتم تا این سلسله پست‌ها را آماده و در وبلاگ فرنیان منتشر کنم.

بیشتر بخوانید:

راهنمای کامل سئو و بهینه سازی وردپرس – بخش اول

پیش از آغاز: آیا وردپرس برای سئو بهتر است؟

تفاوت سیستم‌های مدیریت محتوا در بحث سئو بعد از سال‌ها،‌ همچنان یکی از داغ‌ترین بحث‌ها بین کاربران در تالارهای گفت‌وگو است. گاهی می‌شنویم که می‌پرسند: «جوملا یا وردپرس رو انتخاب کنم؟»، «واقعا وردپرس بهتره برای سئو یا تبلیغه؟» و سوالاتی از این دست. همانطور که در اولین همایش وردپرس به صراحت گفتم، آخرین چیزی که برای موتورهای جست‌وجو و علی‌الخصوص گوگل مهم است، سیستم مدیریت محتوای شماست. چیزی که مهم است، خروجی شماست. یعنی چه محتوایی، با چه ساختاری و با چه کدی برروی اینترنت و در دسترس کاربران قرار می‌گیرد؟ اگر بتوانید با هر سیستم مدیریت محتوایی که با آن راحت‌تر هستید،‌ قوانین سئو را رعایت کنید، تضمین می‌کنم که مشکلی پیش نخواهد آمد.

اما نباید قدرت سادگی وردپرس را انکار کرد! وردپرس با سادگی بی‌نظیر خود، کار بهینه‌سازی را بسیار آسان کرده است. تمامی پوسته آن قابل کنترل است و می‌توانید هرطور که می‌خواهید،‌ آن را بهینه کنید و یا بخش‌های اضافه‌اش را حذف کنید. در واقع وردپرس روند بهینه‌سازی سایت را با پلاگین‌های رایگان و مناسب، سادگی در استفاده و کدهای ساده‌اش، آسان کرده است. دلیلی که من تصمیم به نوشتن این سری پست گرفتم، درخواست‌ها و سوالات بسیار زیاد کاربران در مورد بهینه‌سازی این سیستم مدیریت محتوای محبوب بود. می‌توان به جرات گفت که پرکاربرد‌ترین CMS در وب‌سایت‌های فارسی، وردپرس است و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان نقش آن را در وب انکار کرد.

شروع بهینه‌سازی فنی وردپرس

حال که با مباحث پایه‌ای (که احتمالا قبلا آنها را خوانده بودید و صرفا مرورشان کردید) آشنا شدید؛ بهتر است کار را آغاز کنیم. در این بخش از این پست، ساختار استاندارد یک سایت وردپرسی را بررسی می‌کنیم.

یک سایت عادی و محتوامحور وردپرسی،‌ از چند نوع صفحه بهره می‌برد:

  • صفحه اصلی
  • دسته‌بندی‌ها (Categories)
  • برچسب‌ها (Tags)
  • نوشته‌ها (Posts)
  • صفحات (Pages)

در ادامه من حالت ایده‌آل هر کدام را خواهم نوشت.

۱- صفحه اصلی

به هر حال یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سایتی، صفحه اصلی آن است. این که چه ساختاری برای آن چیده شود تا هم کاربران بتوانند به‌خوبی از آن استفاده کنند و هم موتورهای جست‌وجو کمی کار را سخت‌تر می‌کند.

به‌طور کلی مهم‌ترین نکته‌ای که در طراحی صفحه اصلی خودنمایی می‌کند؛ معرفی بخش‌های مهم سایت و محتواهای اصلی آن است. یعنی کاربر در بدو ورودش به صفحه اصلی سایت، باید بداند که سایتی که واردش شده در چه مورد است، آخرین نوشته‌ها و صفحات مهم آن سایت را بتواند به راحتی ببیند. بتواند اطلاعات تماس یا راه تماس را تشخیص دهد و بدون گیج شدن،‌ وارد صفحه مد نظر خود (یا حداقل صفحه‌ای که او را جذب کرده) بشود.

چیزی که امروزه در برخی سایت‌ها رعایت نمی‌شود، حفظ سادگی و ارائه گزینه‌های مناسب‌تر به کاربران است. کافی‌ست سریع به سایت‌های خبری بزنید! آنقدر لینک‌های مختلف را در صفحه اصلی گنجانده‌اند که به‌سختی می‌توانید لینک‌های مختلف را تشخیص دهید و وارد صفحه مد نظر خود شوید. تعداد بالای لینک‌ها علاوه بر این که برروی کاربردپذیری تاثیر منفی می‌گذارند، باعث کاهش میزان بهینه بودن سایتتان برای موتورهای جست‌وجو هم می‌شود.

بگذارید کمی مسئله را ساده‌تر کنم؛ فرض کنید سایتی دارید که تازه شروع به کار کرده است و صفحه اصلی شما ۱۰۰ امتیاز مثبت دارد (این امتیاز کاملا خیالی است و در دنیای واقعی چنین چیزی به این سادگی وجود ندارد) حالا این ۱۰۰ امتیاز باید بین دیگر صفحات سایتتان تقسیم شود. فرض کنید شما ۴۰۰ لینک به نوشته‌های مختلفتان و ۱۰۰ لینک به وبسایت‌های دوستانتان دادید. حالا این ۱۰۰ امتیاز اگر بخواهند بین این صفحات تقسیم شوند، به هر لینک میزان اعتبار خیلی کمی می‌رسد. در نتیجه شانس رتبه گرفتن شما برای صفحات مهم‌تان افت می‌کند.

در نتیجه هرچه بتوانید صفحه اول را هدفمندتر طراحی کنید و اعتبار را به آنجایی که واقعا مهم است سوق دهید، نتیجه بسیار بهتری می‌گیرید.

برخلاف تصوری که برخی دارند، تعداد صفحات بیشتر یک سایت دال بر بهتر بودن آن یا رتبه بهتر گرفتنش نیست. بلکه اعتبار اصلی آن سایت به جای تقسیم بین ۱۰۰ صفحه خوب و عالی، به هزاران صفحه بی‌کیفیت و بی‌ارزش تقسیم شده است.

نکته دیگری که باید مد نظر داشته باشید،‌ این است که کاربران باید در زمان خیلی کوتاهی وارد صفحات دیگر سایت شما شوند. اصولا کاربران نباید در صفحه اول زمان زیادی صرف کنند و باید در اسرع فرصت وارد صفحه مورد نظر خودشان شوند.

۲- دسته‌بندی‌ها:

دسته‌بندی‌های وردپرس یکی از صفحاتی است که می‌تواند تاثیر به‌سزایی در رتبه شما در نتایج جست‌وجو داشته باشد. از آنجایی که طبق ساختار بیشتر سایت‌ها، دسته‌بندی‌ها از اکثر صفحات سایت‌ها لینک می‌گیرند، می‌توانند لینک‌های داخلی بسیار بیشتری به نسبت دیگر صفحات داشته باشند. در نتیجه اگر دسته‌بندی‌های شما هر کدام یک موضوع را پوشش می‌دهند (مثلا در فرنیان ما برای کلمه بهینه‌سازی نرخ تبدیل، برروی دسته‌بندی‌مان کار کرده‌ایم)، می‌توانید با دست کشی به آنها رتبه بهتری در نتایج جست‌وجو بگیرید.

۳- برچسب‌ها

برچسب‌ها یکی از مواردی هستند که می‌بایست قبل از استفاده از آنها، برایشان برنامه ریخت. این که بی‌هوا و بی‌جهت برچسب نسازید بسیار مهم است. بهتر است حتی برای نویسندگان خود، ساختاری مشخص کنید و از آنها بخواهید طبق همان ساختار جلو بروند. حتی برخی از برچسب‌ها را به صورت ثابت در نظر بگیرید.

مهم‌ترین نکته در مورد این صفحات این است که نباید در آنها زیاده‌روی کنید. هر کدام از آنها می‌توانند Authority صفحه شما را ببلعند و به جای افزایش رتبه صفحات مهم‌تر، اعتبارتان بین صفحات شاید بی‌ارزش تقسیم شود.

۴- نوشته‌ها

نوشته‌ها ساده‌ترین و البته مهم‌ترین صفحات در وردپرس هستند. آنها صفحات اکثرا متنی را تشکیل می‌دهند و می‌بایست برروی آنها بیشتر از دیگر صفحات کار کرد. یعنی محتوای بهتری برای آنها در نظر گرفت، تلاش کرد تا مسائل و مشکلات آنها از نظر بهینه‌سازی محتوا رفع شود و برای آنها به صورت مجزا بک‌لینک دریافت کنید تا بتوانند رتبه مناسبی بگیرند.

۵- برگه‌ها

برگه‌ها صفحات هدف ما هستند. یعنی در یک سایتی هماهند فرنیان، خدمات سئو، خدمات بازاریابی محتوا هر کدام یک Page هستند که از نوشته‌ها جدا هستند. اما ممکن است وب‌سایت شما محتوا محور باشد و هر کدام از نوشته‌هایتان یک صفحه هدف را تشکیل دهد. این صفحات در دسته‌بندی‌ها لیست نمی‌شوند و اکثرا در تمامی صفحات سایت لینک می‌شوند.

انتخاب پیوند یکتای مناسب

در واقع در اغلب سایت‌‌ها، ساختار پیوند یکتا (یا همان آدرس صفحات) به درستی انتخاب شده است. اما بگذارید چند خطی در موردش توضیح بدهم. در واقع پیوند یکتا همان URL صفحات شماست.

به‌طور کلی تفاوت خیلی زیادی بین پیوندهای یکتای مختف از نظر سرعت و پرفورمنس وجود ندارد؛ یعنی این که گاهی گفته می‌شود اگر پیوند یکتایی انتخاب کنید که با عدد شروع می‌شود، فشار کمتری به سرور وارد می‌کند اشتباه است. تنها در یک حالت فشار کمتری به سرور شما وارد می‌شود که پیوند یکتا را به صورت پیش‌فرض خود وردپرس قرار دهید. یعنی آدرس‌های شما چیزی شبیهsite.com/?p=10 باشند. اما وقتی پیوند یکتای غیرپیش‌فرض انتخاب می‌کنید میزان فشار همه آنها با هم مساوی است. البته آنقدری این میزان فشار کم است که نباید به‌هیچ عنوان به خاطرش، پیوند یکتای پیش‌فرض را به‌کار برد.

طبق نتایج تحقیقاتی که به تازگی منتشر شده؛ صفحاتی که پیوند یکتای کوتاه‌تری داشتند، رتبه بهتری در نتایج جست‌و جو گرفته‌اند. این صرفا میانگینی از چند هزار نتیجه بررسی شده‌ است. در نتیجه اگر همین حالا پیوند یکتا را کوتاه کنید یا بلندتر کنید، تاثیر چندانی برروی رتبه شما نخواهد داشت. اما ترجیح بر این است که پیوند یکتا را تا حد ممکن کوتاه نگاه دارید. هرچه پیوند یکتای شما ساده‌تر باشد بهتر است. چیزی که من همیشه از آن استفاده کرده‌ام و می‌کنم،‌ پیوند یکتای /%post_name% است. این پیوند یکتا بخشی از تیتر نوشته شما را در آدرس آن صفحه قرار می‌دهد.

برای تغییر آن وارد بخش مدیریت وردپرس شوید، برروی تنظیمات و سپس زیرشاخه «پیوند یکتا» کلیک کنید. سپس گزینه «نام نوشته»‌ را انتخاب کنید و برروی ذخیره تغییرات کلیک کنید.

نکته: اگر پیغامی مبنی بر عدم موفقیت‌آمیز بودن ذخیره شدن دریافت کردید، فایل Htaccess شما ایجاد نشده است، باید وارد فضای میزبانی و هاست خود شوید، به پوشه public_html بروید و یک فایل خالی به نام .htaccesss ایجاد کنید. سپس به همین بخش وردپرس مراجعه کنید و پس از انتخاب گزینه «نام نوشته»،‌ برروی ذخیره تغییرات کلیک کنید.

در این بخش از این مجموعه پست سعی کردم بیشتر مبانی و مواردی که بد نیست آنها را بخوانید یا مجدد مرورشان کنید را بنویسم. در پست بعدی به سراغ پلاگین‌ها و تنظیم آنها خواهیم رفت. نوشته بعدی به زودی برروی سایت قرار می‌گیرد که می‌توانید با عضویت در خبرنامه، آن را مستقیما در ایمیلتان دریافت کنید.

نظرات بسته شده است.