Take a fresh look at your lifestyle.

چگونه فروشگاه زنجیره ای کوچکی تاسیس کنیم / نوبت کهنه فروشان در گذشت

در خبرها آمده بود سرپرست معاونت اقتصادی وزیر صنعت گفته فروشگاه های زنجیره ای قیمت اقلام را به طور میانگین ۱۵ درصد کاهش داده اند.

یدالله صادقی هجدهم اردیبهشت در گردهمایی اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای به اقبال خوب مصرف کنندگان از فروشگاه های زنجیره ای و بهره وری بیشتر آنها نسبت به خرده فروشان اشاره کرد و گفت: به طور میانگین فروشگاه های زنجیره ای ۱۵ درصد از قیمت کالا را برای مصرف کنندگان کاهش داده اند.

صادقی گفت: اختلاف نظر جدی و بارزی در زمینه لزوم توسعه فروشگاه های زنجیره ای بین دولت و اصناف وجود ندارد و وزیر صنعت نیز معتقد به گسترش این صنعت است.

معاون وزیر صنعت رسیدن فروشگاه های زنجیره ای به جایگاه مناسب خود را باعث نفع تولید کننده، مصرف کننده و توزیع کننده دانست و افزود: با وجودی که در سال های گذشته فروشگاه های زنجیره ای رشد مطلوبی نداشتند، اما در سال های اخیر رشد آنها چشمگیر بوده است.

وی چالش های توسعه فروشگاه های زنجیره ای را مقاومت با توسعه آنها به ویژه در شهرستان ها عنوان و بیان کرد: فروشگاه های کوچک بهره وری کمتری نسبت به فروشگاه های زنجیره ای دارند، لذا قیمت نهایی آنها برای مصرف کنندگان بالا تر است.

همچنین علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف در ادامه این مراسم گفت: متاسفانه مقاومت ها درباره فروشگاه های زنجیره ای خیلی علمی نیست. فاضلی با بیان اینکه فروشگاه های زنجیره ای سهم ناچیزی در زنجیره توزیع کشور دارند، افزود: امروز فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته اند و در زنجیره توزیع کالا سهم بالایی ندارند.

ضرورت بررسی چگونگی مدیریت فروشگاه های زنجیره ای

عقل سلیم می گوید که برای آموختن هر کاری شایسته است که علاوه بر مطالعه چارچوب علمی آن رشته به بررسی تجارب و سوابق دست اندر کاران آن رشته پرداخته شود.

آشنایی با اندیشه ها، افکار و نظرات مدیران فروشگاه های زنجیره ای به ویژه زنجیره ای های کوچک هم برای مدیران سازمان های دولتی سودمند است و هم برای افراد و علاقه مندان به ساختن این گونه فروشگاه ها جنبه آموزشی دارد. به هر حال در این مجموعه نوشته ها کوشش می شود تا حد امکان به بررسی فروشگاه های زنجیره ای با توجه به زنجیره ای های کوچک و نوپا بپردازیم و در هر شماره به زنجیره ای خاص از صنفی خاص خواهیم پرداخت.

دو زنجیره ای متفاوت در صنعت غذایی

با بررسی و مشاهده در سطح شهر می توان با فروشگاه هایی برخورد کرد که در ساختاری زنجیره ای سعی در توسعه کسب و کار خود داشته اند. برای نمونه در این شماره قصد داریم به بررسی دو زنجیره ای در صنعت مواد غذایی بپردازیم.

این دو زنجیره ای از آن جهت دارای جذابیت هستند که یکی از این دو نخستین تولید کننده و فروشنده پیراشکی با سابقه ای بیش از نیم قرن است و دومی زنجیره ای ا ست که تنها چند سال از عمرش می گذرد؛ دو برندی که یکی را با نام پیراشکی خسروی و دیگری را با نام فلفل قرمز می شناسند.

در نام گذاری صورت گرفته هر دو سعی در نزدیکی مخاطب با محصول تولید شده دارند و هر دو نامی است که زیرکی و هوشمندی خوبی در انتخاب شان مشاهده می شود.

مدیریت در زنجیره ای اول همان طور که از سابقه بیش از ۵۰سال آن معلوم است، کسب و کاری خانوادگی است که نسل سوم سعی در احیا و رونق دادن به آن داشته است و ایده توسعه آن تنها چند سالی است که به فکر مدیر این زنجیره ای رسیده است.

زمانی که از مدیر این برند پرسیده می شود که در اداره این فروشگاه ها به چه نکاتی توجه می کنید، می گوید: ما به مرغوبیت محصول تولید شده خیلی توجه داریم و با توجه به ثبات نداشتن مواد اولیه، یکنواختی محصولات تولید شده بسیار برای مان اهمیت دارد و در کنار آن ثابت نگه  داشتن قیمت است که بسیار برای مان مهم است. هرچند که هزینه های گوناگون تولید و اداره فروشگاه زیاد است.

او در ادامه می گوید: زنده نگه داشتن برند برای مان بسیار اهمیت دارد و وقتی از او درباره برند و اینکه برند چیست پرسش می شود، او پاسخی می دهد که روشن می کند مفهوم برند برتر را فهمیده و موفقیت برندش اتفاقی نیست. او درباره تعریف برند برتر می گوید: برند برتر یعنی ماندگاری، یعنی ثابت کردن کیفیت و وقتی اسمی را می شنوی یاد محصولش بیفتی.

او درباره راه اندازی شعبات جدید می گوید: هزینه های راه اندازی بالاست و برای افرادی که مایل باشند محصولات ما را بفروشند به این شکل است که اولا باید قبلا مدتی این کار را انجام داده باشند و ما برای دو یا سه ماه به آنها محصولات را می دهیم تا آزمایش کنند و معلوم شود توان فروش شان تا چه اندازه است و پس از آن وارد همکاری نزدیک تر می شویم.

مدیران برند زنجیره ای درباره انتخاب مکان فروشگاه می گویند: در انتخاب خود به تعداد عابران پیاده توجه می کنیم و مراکز خرید برای مان مطلوب تر است و در کنار آن قدرت خرید مردم هم اهمیت دارد و وقتی از او می پرسیم که دوری یا نزدیکی شما به فروشگاه هایی که به نوعی محصول شما را تولید می کنند تا چه اندازه برای شما اهمیت دارد، می گوید: اتفاقا اگر در نزدیکی ما فروشگاه های همکار باشند ما استقبال می کنیم چون به نفع ما و مصرف کننده می شود.

وقتی از ایشان درباره برند محصولات جدید می پرسیم، این مدیر جوان و خوش فکر می گوید: همیشه با مقدار کم شروع می کنیم. اول خودمان مصرف می کنیم بعد به شکل محدود عرضه و آزمایش می کنیم و حتی آن را برای تست مزه به شکل مجانی در فروشگاه های مان قرار می دهیم تا مردم نظر خود را درباره مزه و خوبی ها و بدی های پیراشکی جدید بگویند و پس از آن تولید و فروش را افزایش می دهیم.

به نظر این مدیر جوان اگر می خواهید در فروشگاه داری موفق باشید، باید:

۱- کیفیت کار را بالاتر از همکاران خود قرار دهید.

۲- قیمت را کمتر و منطقی در نظر بگیرید و مشتری مدار باشید.

۳- مکان فروش مناسبی را انتخاب کنید.

۴- در کیفیت ثبات داشته باشید.

۵- پشتکار اصل مهمی است.

۶- تبلیغات منطقی را فراموش نکنید.

۷- و سرانجام اینکه آرزو می کنم سال های سال بتوانم این کار را انجام دهیم و کیفیت را بالا نگه دارم چون ما کار دیگری بلد نیستیم.

در مقابل مدیر جوان فلفل قرمز تاکید می کنم که من از کارگری کار را شروع کردم و چون از کودکی عاشق پیشرفت بودم دنبال کاری بودم که تعطیلی نداشته باشد تا بتوانم انرژی خود را برای آن صرف کنم و از کودکی هر وقت از کاری تعطیل می شدم اذیت می شدم و هم اکنون هم این ویژگی را دارم و دنبال این ویژگی در میان همکاران خود هستم و معتقدم که استاد خوب کسی است که هر کس برایش کار کرد، بتواند بعد از یک سال برای خودش یک مغازه باز کند.

ایشان در ادامه به الگو های خوبی اشاره می کند که در دوران کارگری از آنها آموخته و معتقد است که انسان های ضعیف هم می توانند موفق شوند. او درباره نقش مطالعه و تاثیر کتاب ها و مجلات انگیزاننده معتقد است که آموختن و به کار بستن پند ها و تجارب موفق دیگران در موفقیت او تاثیر زیادی داشته و اگر علاقه مندان به ادامه کار از این کتاب ها و کتاب های مدیریتی در راستای کار خود استفاده کنند نتایج خوبی به دست خواهند آورد.

به گفته مدیر این برند زنجیره ای در این فروشگاه ها سود هر شعبه به شکل یک سوم برای اداره کننده و فروشده شعبه و دو سوم برای مدیر برند است که به نوعی انگیزه ای برای کارکنان در شعبات ایجاد می شود که بهتر به مشتری خدمات ارائه کنند.

مدیر ان زنجیره ای درباره کارکنان فروشگاه ها می گوید: تا ۹۹ درصد اخراج نمی کنیم و سعی می کنیم با گفت و گو و استفاده از انگیزاننده های کافی کارکنان را تشویق و بهبود را در کار به وجود آوریم. کارکنان در واقع یک سال برای ما کار می کنند و بعد یک عمر برای خودشان کار می کنند. در هر شعبه چهار یا پنج نفر مشغول به کار هستند که هرچند ممکن است برای برخی تعداد زیادی قلمداد شود و هزینه ها را افزایش دهد، اما ما معتقدیم که رضایت قلبی کارکنان خودش مشتری را به سوی فروشگاه های ما می آورد.

وقتی از ایشان درباره مجوزهای قانونی برای راه اندازی شعبات پرسش می شود، می گوید: نخستین گام اتحادیه و کسب مجوزهای لازم از آن است. پس از آن اداره اماکن و سپس زیبا سازی شهرداری برای تابلوی فروشگاه ها است و پس از آن اداره بهداشت و وزارت کار و سرانجام دارایی مطرح می شود که معمولا مشکل ما زنجیره ای ها درباره پرداخت ها به ویژه مالیات است چراکه ما وقتی هزینه کمتری داشته باشیم، شعبه های بیشتر و در نتیجه اشتغال بیشتری را ایجاد خواهیم کرد. درباره کیفیت ما مشتری گرا هستیم و همواره تازه ترین مواد اولیه را در فروشگاه های خود مصرف می کنیم و همواره معتقدیم که راه درازی را در پیش داریم. کارگر یک سال کار می کند برای من، یک عمر کار می کند برای خودش.

الگوی برتر در اداره فروشگاه های زنجیره ای

در دنیا فروشگاه داری و به ویژه توسعه آن امروزه به یک مهارت و توانایی فنی برای مدیران در آمده و وقتی به زنجیره ای های برتر در جهان نگاه می کنیم وجود چارچوبی حساب شده را در آنها مشاهده می کنیم. به نظر می رسد فروشگاه های زنجیره ای موفق از الگوی شش مرحله ای مطابق نمودار استفاده می کنند و در کارها سعی در بهبود آن به شکل روزانه دارند.

DBA  با گرایش بازاردانی

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.